-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Årets avviker fra Paris
Du kan alltid være sikker på at Paris byr på en avviker eller tre. Årets var Japans elektriske super-GLM.
Langt nede i BilNorge-kjelleren ligger det to rare skisser. Dersom du søker på ZZ2 dukker de opp. Ikke noe tekst, og jeg aner ikke hvorfor de er der – men en superbil, batterielektrisk, som vi møtte i Paris forrige uke, GLM heter den, stammer direkte fra Tommy Kairas ZZ2.
Nederlandsk hjelp
Den ble etterhånden ZZ EV som var en Tesla Roadster killer (men den ble vel ikke akkurat det), og derfra overtok GLM det elektriske opplegget og gikk til et nederlandsk designselskap som heter Savage Rivale og bygde denne bilen som i dag heter GLM G4.
Bilen fra Nederland var egentlig helt klar den, bortsett fra at den var takløs, og utstyrt med en Corvette-motor. Dessuten var den 7 år gammel, vi skrev om den første gang i 2009.
Men nå er vi altså der da, at Kyoto-baserte GLM skal bygge en firedørs fire-personers superbil med en el-motor for hver ende av bilen og til sammen 540 hester og 1000 Nm.
Det hele basert på en Bewerp Savage Revale Roadyacht GTS (jeg tuller ikke, det var det den het) som nå har fått tak.
3,7 skal det visstnok ta til 100, og den skal kunne kruse i 250 – men ikke spør meg om hvor lenge. Det er imidlertid snakk om 400 km i NEDC-syklus. Dessuten sies det at et ganske avansert transmisjonssystem skal sørge for optimal energibruk når man kruser i en eller annen fast hastighet.
Det er ikke noe av elektronikken og data-systemene som avsløres der bilen står på utstillingen, men fire dører som åpnes på den måten disse gjør vekker selvfølgelig oppsikt, og antyder at de få andre konseptbilene i Paris dette året kanskje har vært litt konservative med sine åpnings-budskap.
For dette er dramatisk teater.
Egentlig fikk jeg inntrykk av at dette teateret ikke først og fremst ble oppført for å selge biler (det ble antydet 225.000 dollar for en G4), men for å presentere seg som et konstruksjons- og konsulent-selskap.
GLM har eksistert siden 2010, de har satt den opprinnelige Tommy Kaira i produksjon, og nå har de altså fått G4 frem til nøkleferdig.
Men de har samtidig utviklet en rekke forskjellige plattformer i forskjellige størrelser som de åpenbart er interessert i å samarbeide med andre om. Men samtidig er det ikke tvil om at de syns det er morsomt å bygge superbiler.
«For oss betyr ikke EV bare Electrical Vehicles», sa en på standen til meg. «Det betyr også Exotic Vehicles».
Ingen tvil om at G4 fra Kyoto var den mest eksotiske i Paris i år.