-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Det nye såpestykket
Her er femte generasjon Prius
Toyota lanserer i dag femte generasjon Prius i Japan og USA. Europa-premieren skal følge i desember.
Det er 25 år siden Toyotas første hybrid så dagens lys, og modellen har utviklet seg gjennom årene og fått en stadig voksende tilhengerskare.
I Norge har Prius kommet i skyggen av Corolla og SUV-er de senere årene, men kanskje det blir ny interesse når nykommeren lanseres neste år.
Bilen debuterer på Los Angeles Auto Show og hjemme i Japan i dag mens den europeiske premieren er lagt til 5. desember. Men allerede nå røper Toyota at den på vårt kontinent kun skal selges som ladbar hybrid mens andre markeder også får den som «selvladende».
På vei mot en grønn fremtid
Toyota har som må å bli karbonnøytrale og hevder at hybridteknologi frontet av Prius er en viktig brikke i dette spillet, sammen med batterielektrisk og brenselceller.
Ny hybridteknologi kombinert med et aerodynamisk design skal gi nye Prius betydelig lavere utslipp enn forgjengeren.
Bilen er bygget på andre generasjon GA-C plattform (TNGA) som reduserer vekt og øker stabilitet. Et lavere tyngdepunkt er oppnådd gjennom optimal plassering av batteri og bensintank.
Kraftigere og mer effektiv
Det nye hybridsystemet består av en 2,0-liters bensinmotor på 148 hk og en elmotor på 160 hk. Til sammen gir det en systemeffekt på 223 hk. Til sammenligning har forgjengeren 122 hk, så her kan vi forvente vesentlig mer respons og kjøreglede.
Toyota har som mål av mesteparten av den daglige kjøringen skal gjøres elektrisk, og de har utstyrt Prius med et nytt Li-ion batteri med kapasitet på 13,6 kWt som skal gi over 50 prosent mer rekkevidde enn i forgjengeren. Jeg antar den da vil ligge på 60-70 WLTP-km.
Siden batteriet har høyere energitetthet er det kompakt nok til å få plass under baksetet og dermed bidra til det lavere tyngdepunktet. De som ønsker maksimal effekt av batteriet, kan bestille bilen med solcelletak.
Aerodynamisk
«Såpeformen» som har preget Prius fra generasjon to er igjen videreutviklet i nykommeren som har elegante linjer og er 50 mm lavere enn forgjengeren. Akselavstanden er strukket med 50 mm mens den totale lengden er redusert med 46 mm samtidig som bredden er økt med 22 mm.
Interiøret er helt nytt og inndelt i tre soner med det Toyota omtaler som «Island Architecture»; omgivelser, førermodul og flytende instrumentpanel. Fører og passasjerer loves romslige omgivelser bygget opp i stilige kvalitetsmaterialer.
Førermodulen er bygget rundt en 7-tommers TFT LCD-skjerm plassert direkte i siktlinjen fra sjåføren slik at hun kan fokusere på veien foran seg.
Femte generasjon Prius kommer til Europa våren 2023.