-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Zhidou Rainbow
Fra topp til bunn – og på vei tilbake
Zhidou Rainbow, så mini som det går an, var kanskje ikke den mest spennende bilen på bilutstillingen i Beijing. Men den har faktisk en interessant historie.
Zhidou er en av de kinesiske pionerene med batterielektriske biler. I 2017 solgte de 43.000 slike og var nummer to i segmentet bak BYD.
Mye av salget av de ganske primitive bilene den gang skyltes støtte fra myndighetene (er det noen i Norge som kjenner seg igjen?) men i 2018, da de skulle sette ny rekord igjen, bestemte myndighetene at bare biler med mer enn 250 kilometer rekkevidde var kvalifisert for offentlige inngrep.
Det gikk som det måtte gå for småbilen til Zhidou. I 2019 ble det 2.000 biler og konk.
Merket forsvant totalt fra radaren, men noe har åpenbart skjedd. I mars kom det nemlig melding om at det var foretatt en strategisk rekapitalisering med Geely Auto Group i spissen.
Akkurat som om ikke de har stor nok portefølje fra før.
Jobbet i kulissene
Men Geely hadde kanskje glemt at de også har de helt små – Geely Panda – for det var åpenbart at Zhidou ikke bare hadde jobbet med finansene, men også med bilkonstruksjoner. Nå var de nemlig også ganske klar med Rainbow.
Selv en ganske enkel minibil lar seg ikke konstruere på en ettermiddag, og fabrikkutstyr tar også litt mer enn en uke å få på plass. Dessuten vil behandlingen av produksjonssøknad hos MIIT, industri- og Informatikk-departementet, ta noen måneder.
Bilen var i hvert fall på plass i april med sine 3224 x 1515 x 1630 mm og akselavstand på 210 cm – altså både lenger og bredere enn Wuling Mini og Geely Panda (konkurranse i eget hus). 13 eller 15 tommers hjul.
Plass til fire
800 kg er ikke rørende lett, men en nyttelast på 300 kg tillater fire voksne.
1034 liter bagasjerom er det også – pluss 20 steder å gjemme bort ting på innsiden. Og Infotainment som oppdateres over luften!
Med motor på enten 20 kW eller 30 kW, og litt over 17 kWt batteri – rekkevidde litt over 200 kinesiske kilometer.
Og en pris som tilsvarer fra 4.140 til 5.698 euro.
Prøv å gjøre det etter, både på tid og pris. Og prøv å gjøre det like forvirret.
Selskapet heter Nanjing Zhidou New Energy Automobile Company Limited med Gan Jiayue, en av toppsjefene i Geely, som styreformann.
Produksjonssøknaden til MIIT forteller imidlertid om et selskap som heter Lanzhou Zhidou Electric Vehicle Co., Ltd.
Det er sikkert en logikk her, selv om Lanzhou ligger omtrent 1000 kilometer fra Nanjing.
Uansett er Rainbow et velvalgt navn. Er det ikke en bøtte full av gull der den ender?