-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Den mest elektriske av dem alle
Endelig har vi fått kjøre de første produksjonseksemplene av Renaults elektrifiserte tilbud. Det måtte jo bli noe spesielt, Renault er den høyeste og mørkeste av dem alle i el-klassen.
Det spesielle er at egentlig er det lite å fortelle. Altfor lite egentlig.Carlos Ghosn, sjef for både Renault og Nissan, er vel den som har forpliktet seg sterkest til en elektrisk fremtid, og det er ikke no’ å si på ambisjonene. I sitt Drive 2016-program skal Renault ganske enkelt bli verdens ledende på elbiler.Fire milliarder euro og 2000 ingeniører er foreløpig avsatt for å nå målet. Han regner med at i 2020 vil 10 prosent av alle nye biler være elektriske, og han vil at 20 prosent av bilene fra Renault og Nissan skal være el-drevet på det tidspunktet.På løpende bånd
som vi så vidt har prøvekjørt allerede), Fluence, Zoë og lille Twizy – den mest funky bytransporten du kan tenke deg. Så det er klart det var med en viss forventning vi dro til Portugal for å prøvekjøre deler av utvalget.LES OM: Renaults elektriske fremtid
LES OGSÅ: Renaults sanne ansikter
Jeg har gått vill i tellinga – men dette er ny elbil nummer mer enn ti jeg har kjørt i år. Onsdagen var viet Fluence, og Kangoo skal vi for alvor møte torsdag. Zoë er det foreløpig ikke spor av, og lille Twizy kan vi visst foreløpig bare glemme.LES: Blikk inn i fremtiden
Egentlig, viser det seg, kan vi visst foreløpig bare glemme elbiler fra Renault – i hvert fall et års tid.Først Kangoo Z.E.
På sikt, det vil si 2015, er målet å få solgt 1000 Zoë og 1500 Kangoo – ikke et ord om Fluence (som er i produksjon allerede) og lille Twizy kan vi visst bare glemme. Den kan bli en festlig pizza-leveransebil fordi den muligens kan bli tillatt for 16-åringer – mopedbil, ifølge importøren.Jeg skal ha en slik en, samme hva importøren sier. Den skal heldigvis selges i Danmark (men ikke i landene nordenfor) kanskje allerede i år, og jeg skal like å se noen stoppe den på vei inn til Norge!Ikke vinterklar
Trist egentlig, for den var en utmerket bil. På tross av at den er veldig Megane-basert, fungerte den kompromissløst som en elbil, med gode fartsegenskaper og den kjørte lenge nok på en opplading til at det føltes godt å komme ut og strekke på beina. Godt over 100 km på til dels veldig knudrete veier.Batterileie
Bortsett fra at Renault gjør sin egen forretningsmodell der de selger bilen, men leaser deg batteriet slik at bilen blir billigere enn du kanskje trodde mens driften blir noe dyrere, fordi du også må betale en månedlig leieavgift.Fornuftig, spør du meg, da slipper du å tenke på hva du skal gjøre og hvor mye det skal koste når den store problemklumpen må byttes ut.Mer om både bil og planer og systemer etter at vi har fått kjøre den eneste konkrete deltakeren, Kangoo.Men la meg bare føye til at den opprinnelige Fluence var noe helt annet. En stor, luksuriøs, konseptbil som ble bygget spesielt for en Louis Vuitton-forestilling på nymanikyrerte plener i England.LES HVA VI SKREV OM FLUENCE CONCEPT I 2004
Det er så lenge siden at den gang skulle ikke Renault på død og liv la alle sine konseptbiler bli drevet elektrisk heller.PS! Når jeg får litt ro over elbilsystemet mitt skal jeg regne ut hvor langt jeg har reist i år, og hvor mange tonn CO2 jeg dermed har kvittert ut, for å komme rundt i verden for å kjøre CO2”frie” biler.De begynner å bli litt paradoksale disse øvelsene, spesielt fordi det fremdeles åpenbart er så langt frem.