-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
BilXtra Skøyen as avd Drammen:
Faglært Bilmekaniker
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Smart blir høst-grønn
Det er ikke vanlig at noe blir grønnere på høsten. Smart får det til.
Smart blir vel den bilfabrikken med størst utvalg drivkilder, når det nye programmet blir komplett i oktober en gang. Mens du kan velge mellom lyst og svart interiør, eller må bry hodet ditt for å velge mellom 13 forskjellige felger, gir Smart deg snart også muligheten til å velge mellom 4 forskjellige nye drivlinjer.
Om ikke bleeding edge, så i hvert fall cutting edge spesifikasjoner. State-of-the-art er ingen overdrivelse. For hør bare hva som nå kan pakkes ned i to-seters Smartens minimale motorrom:
* En 30 kW sterk plug-in el-motor/batteripakke som gir deg 115 km rekkevidde. Null-utslipp på gata.
To hybrider
* En 53 kW sterk diesel/hybrid pakke, det vil si dieselmotoren er på 33 kW (45 hk) og el-motoren på 20. De kan brukes separat eller hver for seg. Sammen med hybridsystemet har dieselmotorens forbruk sunket fra 0,33 til 0,29 liter/mil, det tilsvarer en reduksjon av CO2-utslipp fra 88 til 77 g/km.
* En mikrohybrid-variant med bensinmotor der funksjonen ligger tett opptil den BMW 1-Serien vi nettopp har kjørt, der et start-stopp system er sentralt og hvor generatoren produserer strøm når bilen triller eller bremses.
Bensinmotoren er på 52 kW (71 hk) men bruker i dagens enkle installasjon 0,47 l/mil. Med den nye oppskriften er forbruket nede på 0,43. Det vil si at CO2 utslippet har sunket fra 112 til 103 g/km.
I motsetning til BMWs system (som kommer fra Bosch) er Smart-systemet utviklet av Valeo, med et spesielt drivbeltesystem fra Gates. Se ikke bort fra at noe tilsvarende kommer på forskjellige Mercedes-modeller snart.
Effektiv diesel
* Den siste nyheten er at den vanlige cdi-motoren er ombygget såpass vesentlig at forbruket nå er nede i 0,33 l/mil, det vil si 88 g/km samtidig som antall hestekrefter og dreiemoment har økt med 10 prosent. Det er først og fremst innsprøytningssystemet som har ansvaret for dette fremskrittet. Blant annet er innsprøytningstrykket økt fra 1350 til 1600 bar.
Kanskje er det dette som skal til for at Merket kan få litt større fart i Norge også. Til nå er det registrert 19 nye Smart her hjemme (mot 73 i fjor).