-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Smart blir høst-grønn
Det er ikke vanlig at noe blir grønnere på høsten. Smart får det til.
Smart blir vel den bilfabrikken med størst utvalg drivkilder, når det nye programmet blir komplett i oktober en gang. Mens du kan velge mellom lyst og svart interiør, eller må bry hodet ditt for å velge mellom 13 forskjellige felger, gir Smart deg snart også muligheten til å velge mellom 4 forskjellige nye drivlinjer.
Om ikke bleeding edge, så i hvert fall cutting edge spesifikasjoner. State-of-the-art er ingen overdrivelse. For hør bare hva som nå kan pakkes ned i to-seters Smartens minimale motorrom:
* En 30 kW sterk plug-in el-motor/batteripakke som gir deg 115 km rekkevidde. Null-utslipp på gata.
To hybrider
* En 53 kW sterk diesel/hybrid pakke, det vil si dieselmotoren er på 33 kW (45 hk) og el-motoren på 20. De kan brukes separat eller hver for seg. Sammen med hybridsystemet har dieselmotorens forbruk sunket fra 0,33 til 0,29 liter/mil, det tilsvarer en reduksjon av CO2-utslipp fra 88 til 77 g/km.
* En mikrohybrid-variant med bensinmotor der funksjonen ligger tett opptil den BMW 1-Serien vi nettopp har kjørt, der et start-stopp system er sentralt og hvor generatoren produserer strøm når bilen triller eller bremses.
Bensinmotoren er på 52 kW (71 hk) men bruker i dagens enkle installasjon 0,47 l/mil. Med den nye oppskriften er forbruket nede på 0,43. Det vil si at CO2 utslippet har sunket fra 112 til 103 g/km.
I motsetning til BMWs system (som kommer fra Bosch) er Smart-systemet utviklet av Valeo, med et spesielt drivbeltesystem fra Gates. Se ikke bort fra at noe tilsvarende kommer på forskjellige Mercedes-modeller snart.
Effektiv diesel
* Den siste nyheten er at den vanlige cdi-motoren er ombygget såpass vesentlig at forbruket nå er nede i 0,33 l/mil, det vil si 88 g/km samtidig som antall hestekrefter og dreiemoment har økt med 10 prosent. Det er først og fremst innsprøytningssystemet som har ansvaret for dette fremskrittet. Blant annet er innsprøytningstrykket økt fra 1350 til 1600 bar.
Kanskje er det dette som skal til for at Merket kan få litt større fart i Norge også. Til nå er det registrert 19 nye Smart her hjemme (mot 73 i fjor).