-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Kjøres mye på strøm
Volvo har analysert kjøremønsteret til tusenvis av norske plug-in hybrider. Overraskende mye av kjøringen går på batteridrift.
Totalt er kjøremønsteret til 13.450 norske ladbare hybrider analysert for å se hvor mye de kjøres på ren elektrisitet. Analysen viser ifølge Volvo at bilene fungerer som rene elbiler på nesten halvparten av strekningen de kjører – stikk i strid med det mange tror.
Volvo har registrert hvor ofte forbrenningsmotoren og den elektriske motoren benyttes under kjøring. Analysen viser at for hver hundre kilometer kjøres 44 kilometer, eller 44 prosent av strekningen, på ren elektrisitet – uten at forbrenningsmotoren er i gang.
– Tallene viser at våre ladbare hybrider veldig ofte fungerer som nullutslippsbiler. Dette er et bevis på den positive effekten hybridteknologi kan ha på miljøet og på drivstofføkonomien til kundene, sier Erik Trosby, PR- og kommunikasjonssjef i Volvo Car Norway.
65 prosent av alle bilene Volvo solgte i 2018 var plug-in hybrider. Det er kun Mitsubishi som har høyere andel ladbare hybrider i miksen, men hos dem utgjør én modell (Outlander PHEV) 93 prosent av totalsalget mens det hos Volvo fordeler seg på hele modellmiksen.
XC60 kjører mest på strøm
Det er XC90, XC60, V90, V60 og S90-biler fra modellårene 2016-2019 som er analysert. Alle bilene er bygget på Volvo Cars’ elektrifiserte SPA-plattform.
– Analysen viser at teknologien fungerer etter hensikten, og at nordmenn bruker den aktivt. De norske Volvo-kundene er faktisk de som kjører mest på strøm i hele verden. Vi må berømme sjåførene for dette, sier Trosby.
Av de analyserte modellene er det XC60, Volvo Cars’ mest solgte bil i Norge i 2018, som kjører mest på ren elektrisitet med 48 prosent av kjørestrekningen. 90 prosent av XC60-bilene som selges i Norge er plug-in hybrider.
Lader ofte
Som en del av analysen har Volvo også intervjuet kundene om deres ladevaner. Undersøkelsene viser at kundene lader bilene ofte.
– 7 av 10 sier de lader bilen hver eneste dag, mens 83 prosent lader annen hver dag eller oftere. Like mange sier de prøver å kjøre den ladbare hybridbilen sin på helelektrisk drift i hverdagen. Skal man få full effekt av hybrid-teknologi må man bruke den aktivt og det gjør kundene, sier Trosby.
Volvos kunder oppgir drivstofføkonomi og miljøhensyn som hovedmotivasjoner for å kjøre med elektrisk drift. 93 prosent av kundene sier de lader hjemme.
Småturer
Tallene i undersøkelsen indikerer også hvor bilene kjøres mest på elektrisitet og i hvilke hastigheter. 80 prosent av de analyserte kjøreturene er på under 20 minutter og i hastigheter lavere enn 80 km/t.
– Analysene viser at bilene i stor grad brukes til småkjøring og i relativ lav hastighet, noe som er ideelt for bruk av elektrisk drift. Det indikerer at mye av kjøringen foregår i tettbebygde strøk der lavt utslipps-kjøring er viktig og kan bidra til rene luft, sier Trosby.