-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Elbil-lade-rekord i Nederland
Det er lett å bli litt misunnelig. Hvorfor har ABB valgt Nederland, og ikke Norge, når de nå skal bygge verdens største kvikklade-nett for elbiler?
Bak det hele står et lokalt selskap. Fastned ble startet i 2011 av to entreprenører som så nytten av en nasjonalt lade-infrastruktur. Deres grunnidé var at jo fortere man kom i gang, jo enklere ville det være å finne de beste stedene for å sette opp ladestasjoner.
Da nederlandske myndigheter la ut et anbud for 245 ladestasjoner i 2011, viste det seg nyttig å ha vært på plass noen måneder tidligere. Fastned fikk konsesjon på 201 av dem.
Den planen er nå konkretisert til å bygge mer enn 200 hurtigladestasjoner slik at ingen av nasjonens 16,7 millioner innbyggere vil være mer enn 50 km unna en slik.
ABB kommer til å by på en rekke muligheter, her kan man bli betjent av 50 kW Terra 52 eller Terra 53 modeller, der du kan lade på 15 – 30 minutter, og ned til «pluggen rett i veggen».
De første stasjonene skal opp i september i år og hele programmet skal være fullført i løpet av 2015. En morsom detalj er at taket er utstyrt med solcellepaneler, slik at deler av strømmen er ganske bærekraftig.
Alle biler vil altså kunne betjenes her, uten at kundene skal behøve vente på at industrien blir enig om en global standard. ABB vil også tilby deler av sin cloud-tjeneste for å legge opp til et brukervennlig betal-system.
Og dermed skulle man tro at dette var et el-paradis. Men 26 bensinstasjoner har nå gått sammen om å spørre retten om denne type strøm er som bensin eller diesel, med andre ord tilsvarer disse ladestasjonene bensinstasjoner?
For hvis de er, så skal de altså omfattes av de samme betingelser som en bensinstasjon – og de er ganske strenge, og da skal de ikke tildeles grunn gratis, tvert i mot, da vil de bli pålagt å bruke et større grunnareal, og de må betale for det selv.
Dersom de ikke tilsvarer bensinstasjoner, frykter selvfølgelig de etablerte en konkurranse der kortene er veldig ujevnt fordelt.
På ladestasjonene vil det selvfølgelig også måtte kunne tilbys pauseunderholdning og -foring, man bruker ikke en halv time på å fylle tanken uten samtidig å ta en pølse.
Og dette er selvfølgelig noe bensinfolket frykter - at det dukker opp en ny kjede dit stadig flere bilister vil stikke innom og legge igjen pengene sine.
Strømfraksjonen sier bare at dette er den gamle sannheten at du skal være morgenfugl for å finne den største marken.
Her er det bare et spørsmål om å være først ute, og det er bensinstasjonenes egen skyld at ikke de la opp til en serie ladepunkter da elbilen begynte å leve. I så fall hadde ikke dette vært noe problem.
Men siden de holdt seg langt unna slike aktiviteter, har det elektriske toget for lengst kjørt fra dem.
Uansett skal det bli spennende å høre hva retten kommer til.