Ingen nye på ren biodiesel

I kampen om de mest miljøbevisste kundene har importørene satt fokus på biodiesel. Men ingen av dagens nye dieselbiler kan kjøres på ren biodiesel.

Publisert Sist oppdatert

I forrige uke gikk Harald A. Møller AS ut i Forbrukerinspektørene på NRK og oppfordret en rekke eiere av eldre dieselbiler å tanke ren biodiesel. Kjøper du en ny Audi, Skoda eller Volkswagen må du imidlertid nøye deg med en blanding av 95 prosent diesel og 5 prosent biodiesel (DIN EN590).

En undersøkelse BilNytt.no/BilNorge.no har gjennomført blant bilmerker på det norske markedet, viser at alle dieselmotorer, med ett unntak, kan kjøres på en slik blanding.

SsangYong er de eneste som melder at de ikke kan kjøre på biodiesel.

Det eneste merket som oppgir at de har motorer som er godkjent for en større innblanding er Peugeot.

Bare eldre biler

Harald A Møller AS opplyser at en del eldre Audi, Skoda og Volkswagen kan bruke 100 prosent biodiesel. Men dette gjelder bare enkelte motorer og biler som er solgt før 2004. Biler levert etter 2004 kan bare bruke 5 prosent biodieselinnblanding.

I alt dreier det seg om ca 20.000 biler fra disse merkene.

Kravet er at det brukes biodieselkvalitet av godkjent type og at man følger fastsatte regler.


- Ingen av de nyere dieselmotorene i våre merker er i dag godkjent for en høyere innblanding enn 5 prosent, opplyser informasjonsdirektør Paul Hegna.

- Men fabrikken arbeider med motorer som skal kunne bruke høyere andel biodiesel. I første rekke ønsker man å øke andelen til 10 prosent.

Ikke tilgjengelig
Et av problemene som bilprodusentene og deres importører sliter med er tilgjengeligheten på ulike varianter av biodiesel. Selv om de kommer opp med motorer som kan kjøres på ulike innblandinger må oljeselskapene også produsere og distribuere drivstoffet.

- I dag finnes det bare en internasjonal norm for 5 prosent innblanding, sier Hegna.

Den eneste av bilprodusentene som godkjenner større innblanding enn fem prosent er Peugeot. Deres dieselmotor skal kunne kjøres problemfritt på 30 prosent innblandet biodiesel. Det sier informasjonssjef Endre Johansen i Peugeot Norge.

- Fabrikken bekrefter at opptil 30 prosent godkjent biodiesel er ok, sier han. Johansen sier at dette også gjelder for de av deres biler som har partikkelfilter.

- Det er riktig. Noen få steder i landet er det mulig å finne ren biodiesel. Problemet blir når man skal ha blanding av diesel og biodiesel. Men med økt fokus håper vi at det vil etter hvert vil komme praktiske løsninger på dette, sier Johansen.

Powered by Labrador CMS