-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Autoco Bærum AS:
Tekniker / Bilmekaniker
-
Karosseriforum AS:
Daglig leder
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Møller Bil Drotningsvik:
Bilmekaniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Jeep Commander 2:
Stor bil - lite forurensing
Med konseptbilen Commander 2 lanserer Jeep en fullvoksen luksus-SUV som er nærmest forurensningsfri. Den er drevet med brenselceller.

Brenselceller
Commander 2 er drevet av strøm generert av en brenselcelle som i sin tur drives av hydrogen fra en metanol-omformer. Metanol ble valgt siden det er lett å distribuere, enklere å omforme og gir mindre forurensning enn en bensindrevet brenselcelle. Dessuten eliminerer det behovet for store gasstanker i bilen.
De to elektromotorene gir konstant firehjulstrekk. Et nikkel-metall-hydrid batteri sørger for ekstra energi under akselerasjon, ved trekking av tunge tilhengere, og ved kaldstart, siden brenselcellene trenger oppvarmingstid. Batteriet tar var på energien som produseres under oppbremsinger og holder drivstofforbruket nede på et lavest mulig nivå.
Termoplast
For å kompensere for ekstravekten i hybridmotoren har Jeep-designerne benyttet en unik teknologi med termoplast i karosseriet. Dette gir en vektbesparelse på opp til 50% i karosserivekt, reduserer kostnadene med 10 til 50% og sørger for nesten 100% gjenbruk av materialene.
Det lette karosseriet gjør at bilens totalvekt blir på snaue 2,6 tonn, 700kg mer enn en Grand Cherokee drevet med tradisjonell motor. Hybridmotoren alene står for ca 50% av vekten. Commander 2 har samme høyde som den nye Grand Cherokee, 1,76m. Bredden er formidable 2,03m, nesten 20cm mer enn Grand Cherokee. Den store bredden har gitt plass til tre bøtteseter bak og god lagringsplass i midtkonsollen mellom forsetene.
For å øke sikkerhet gir sidespeilene 180 graders sikt for å unngå den skumle dødvinkelen, og kjører du i ekstrem tåke sørger speilviskere for å opprettholde sikten i speilene. En annen smart finesse er at dekslet over tilhengerfestet fungerer som trappetrinn hvis du skal plassere gjenstander på taket.
Mobilt kontor
Selvsagt er Jeep Commander 2 utstyrt med det siste av moderne hjelpemidler. Infotronic-systemet fungerer som et mobilt kontor med docking-stasjon for en bærbar PC. Systemet innbefatter GPS-navigering og Internett for oppdatert vei- og trafikkinformasjon. I rattstammen sitter en innebygget mikrofon som sørger for stemmestyrt benyttelse av mobiltelefon og email. Instrumentpanelet inneholder også et lite kamera som tar bilde av føreren, så dersom bilen blir stjålet sendes et elektronisk bilde av tyven til nærmeste lensmannskontor.
Commander 2 inneholder alt det en miljøbevisst sjåfør kan ønske seg av moderne teknologi. Men det vil nok fortsatt ta en del år før denne type biler når salgslokalene, uansett om Al Gore eller George Bush Jr. vinner det amerikanske valget i høst.
BILDER:
Stort bilde forfra
Stort bilde fra siden
Stort bilde av motor
Illustrasjon av drivlinje
Av Terje Ringen – Bilnorge.no