Miljø ut av bilannonsene

Forbrukerombudet er skeptisk til den omstrakte bruken av miljøpåstander i markedsføringen av biler. Nå vil det komme nye regler slik at ikke alle kan skryte av sin miljøvennlighet.

Publisert Sist oppdatert

Ting kan sies på flere måter

BMW, Ford og Peugeot gjør det. Og Volkswagen, Saab og Toyota. Mange ønsker å markedsføre seg som litt grønnere, for ”miljø er in.

Dette har bl.a. ElBil Norge reagert på, og de har derfor kontaktet Forbrukerombudet. De samlet en del annonser for bl.a. BMW, Peugeot, Ford og Toyota som alle brukte ”miljø i sin markedsføring.

Forbrukerombudet har tatt saken og utreder nå hvilke forutsetninger som må være oppfylt før slike påstander kan brukes. Det arbeides med nye regler for bruk av ordet ”miljø i reklamen, og det kan gå mot en regel der biler som har et eksosutslipp ikke kan betegnes som miljøbiler.

”Bare Elbil er miljøbiler”

- Vi liker ikke floskelbruk som "miljøvennlig". Det er egenskapene som skal beskrives, sier daglig leder Hans Kvisle i ElBil Norge.

- Derfor omtaler vi vår bil Buddy som "nullutslippsbil", fordi bare elbiler har null utslipp under drift. Fra motoren er det null CO2 og null lokal forurensning, i tillegg til generelt mindre støy.

- Biler med tradisjonell forbrenningsmotor kan i beste fall omtale at de har teknologi som reduserer miljøbelastningen, "miljøvennlige" er de ikke."

Provosert

Elbil Norge er også provosert av Toyotas annonsekampanje hvor de hevder at Prius er den mest miljøvennlige bilen.

- Dette er ikke en korrekt påstand, det tror jeg også Toyota vet når de selv i reklamen uttrykker at "målsetningen er 0 utslipp!" Prius er et positivt valg i den kjøretøyklassen den selv er i, men det fins små bensin- og dieselbiler som har lavere utslipp enn Prius. For ikke å snakke om elbilene da, sier Kvisle.

Utreder miljø

Forbrukerombudet bekrefter at de nå vurderer bruk av miljø i markedsføring av biler. Det vil komme nye regler, men foreløpig er saken under utredning. Trolig vil de nye reglene komme før sommerferien.

- Forbrukerombudet er skeptisk til den utstrakte bruken av miljøpåstander i markedsføringen av biler. Hvilke forutsetninger som må være oppfylt før slike påstander kan brukes, skal nå utredes, sier Bente Øverli - seksjonssjef hos Forbrukerombudet

Hva er en bil?

Mange har reagert på markedsføringen av hybridbilen Prius som Toyota hevder er ”den mest miljøvennlige bilen”.

- Den er det, påstår ansvarlig for informasjon og miljø hos Toyota Norge, Per Arne Skramstad.

- Hva med elektriske biler som Think, Buddy, Peugeot 106 elbil og Mercedes Smart ForTwo som har lavere utslipp enn Prius?

- En bil skal for oss ha minst fire sitteplasser. Sammenlignet med like store biler, er Prius en miljøvinner. Man kan ikke sammenligne Prius med en toseter, konkluderer Skramstad.

Powered by Labrador CMS