-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Mini-el med 350 km
Batterielektrisk mini-bil pleier å bety mini-rekkevidde. Når kinesiske Great Wall nå viser en bil på trehundreogfemti cm lengde, med like lang rekkevidde i kilometer, begynner det å bli spennende.
R1 heter denne nye, ganske snacksy, småbilen. Den kommer fra Great Wall som her har lansert et nytt modellnavn: ORA.
Bokstavene står for Open, Reliable og Alternative – og i mine ører er det omtrent like corny som at BYD betyr Build Your Dreams, men jeg skal vel ikke krangle med verdens største bilmarked.
Ikke skal jeg vel egentlig krangle med Great Wall heller. Sist jeg for alvor var borti dem var på Frankfurt-utstillingen i 2017 – den gang med en konsept-SUV som jeg mener å huske at jeg ikke var bare negativ til.
Dessuten ble også den presentert under et nytt og selvstendig modellnavn: WEY – som ikke betydde noe annet enn at det var etternavnet til sjefen selv.
Denne nye minien blir presentert som en helt ny generasjon elbiler. Med mange gode grunner. Lav vekt (selv om de ikke sier hvor lav) og kompakte mål: 3495 x 1660 x 1560 millimeter. Det hele bygget på en dedikert batteriplattform med en 35 kW motor.
Mye for pengene
På tross av at det hevdes den er verdens billigste, er den stapp full av moderne elektronikk. Fjerndiagnose, for eksempel, fjernkontroll av alle funksjoner inkl. klima og aircondition (!), fjernkontrollerte dørlåser (bildeling) og den kan bestille time for lading.
Kjørelys (er ikke en selvfølge i Kina, men denne har det), elektrisk parkeringsbrems, stabilitetsprogram, bakkeholder, seks kollisjonsputer og smart Front View tilhører også utstyrspakken.
Og alt dette for 8.700 til 11.300 amerikanske dollar omregnet, selv om det vel er store sjanser for at denne blir kun for Kina.
Ekspansivt
Glemte jeg å nevne at bilen er så smart at den vekkes til live bare ved at du sier «Hello ORA»?
Viktigere er det at R1 betegnelsen ganske riktig betyr at det også vil bli en R2. Den skal komme i 3. kvartal sier ORA, som lover at det skal komme fire elbiler til i løpet av neste år.
De skal åpne i 72 kinesiske byer før R1 er i skikkelig produksjon litt senere i dette kvartalet. Og planen er 300 forhandlere før året er omme.
I Kina kommer det vel ti nye elbiler i uken omtrent – denne er en av de mer interessante. Ikke minst fordi den ser så bra ut at man kunne ha Honda mistenkt for å ha designet den.
Men vi skal nok ikke holde pusten i påvente av at vi skal få kjøpt den for under 100.000 kroner her hjemme.