Mister miljøfordeler i kulda

Start-stopp funksjon gir redusert forbruk og CO2-utslipp på nye biler. Det er bare ett stort minus: Systemet virker ikke i vinterkulda.

Publisert Sist oppdatert

Stadig flere nye biler leveres med såkalt start-stopp system. Det betyr at motoren kuttes når bilen stanser, som i kø eller på rødt lys, og starter opp igjen når kløtsjen trykkes inn.

Biler med start-stopp funksjon belønnes kraftig når "offisielt" drivstoff-forbruk, og dermed CO2-utslipp, fastsettes etter en teoretisk kjøresyklus, bestemt av EU.

Det kan dreie seg om reduksjon på opptil 10 prosent i forhold til biler uten dette systemet.

Mye å spare - i avgifter
Lavere CO-utslipp i bilens offisielle dokumenter betyr også redusert engangsavgift for bilen i Norge.

Start-stopp funksjonen har imidlertid klare begrensninger, som når temperaturen kryper ned mot null. Da settes den ganske enkelt ut av funksjon.

En rundspørring BilNorge.no har gjort til bilimportører, viser at denne grensen går fra 0 til + 3 grader. Blir det kaldere enn dette, er ikke systemet aktivt.

Kuldebegrensing hos de bilmerkene som i dag leverer biler med start-stopp system i Norge:

Øker forskjellen på teori og praksis
- EUs målingssyklus for drivstoff-forbruk gjenspeiler ikke en gjennomsnittstur for en bil i Norge, sier forlagsredaktør Per Morten Merg i Bilforlaget.
- Start-stopp funksjonen bidrar til enda større avstand i det teoretiske forbruket som benyttes i både avgiftsberegning og markedsføringen, og det bilen har i praktisk bruk.
- Det er også et spørsmål hvordan økt antall starter påvirker levetiden på komponenter som starteren, svinghjul/startkrans og batteri.

- Totalgevinsten for dette systemet er ikke åpenbart positiv under norske forhold, sier Merg.

Tekniker Arne Sørli i Mercedes-Benz Norge forklarer hvorfor start-stopp slutter å fungere når det kaldt:

- Ved kuldegrader har bilens batteri mindre kapasitet. Det tar også lengre tid å lade det opp, sier han.

- For at dette ikke skal skape problemer for bilbrukeren, har produsentene valgt å la denne funksjonen sette en nedre temperaturgrense for denne funksjonen.

- Det betyr at bilbrukeren ikke behøver å tenke på batteriets økte belastning når det er kaldt. Mange bruker ekstra mye strøm om vinteren til setevarmer, ekstra kupevarme etc.

- Et annet forhold er det at når motoren stopper, betyr det at det ikke blir full effekt av varmeapparatet. Det er også en årsak til at systemet kutter ved kulde, forklarer Sørli.

På Audi A3 2,0 TDI 140 hk er det offisielle CO2-utslippet redusert fra 134 g/km til 115 g/km - hovedsakelig som følge av start-stopp funksjonen.

Over 40 av dagens modeller fra Audi og Volkswagen har start-stopp system. Skoda vil komme med det i løpet av året. Systemet produseres av Bosch.

- Start- stopp systemet er under kontinuerlig forbedring og har langt bedre effekt i dag enn da det ble lansert for noen år siden, sier Marius Tegneby ved informasjonsavdelingen hos Harald A. Møller A/S.

- For hver gang det fornyes, blir også dette med virkemåte i kulde forbedret.

- Motoren må være driftsvarm for at start-/stopp systemet skal fungere. Med det været vi har hatt i store deler av landet de siste ukene, vil man derfor kunne oppleve at systemet ikke fungerer - særlig ved mye småkjøring, sier Tegneby.

Informerer kundene
BMW er også blant merkene som leverer start-stopp funksjon på flere av modellene i Norge.

- Da vi lanserte systemet, mottok forhandlerne flere klager fra kunder over at systemet ikke fungerte i kulde, sier salgsdirektør Øystein Sponheim hos BMW Norge.

- Vi ønsker ikke å "overselge" gevinsten start-stopp funksjonen gir i praktisk kjøring. Nå blir alle informert om systemets begrensninger, sier han.

Merke

Temperatur

Audi

Motoren må være "driftsvarm"

BMW

+ 3o

Ford

0o

Hyundai

+ 2o

Kia

+ 2o

Lexus

Motoren må være "driftsvarm"

Mercedes

0o

Mitsubishi

+ 3o

Toyota

Motoren må være "driftsvarm"

Volkswagen

Motoren må være "driftsvarm"

Volvo

0o

Powered by Labrador CMS