-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Norsk i Bologna
Nå var Miljø Innovasjon AS, fra Grenland, Norge, på Bologna-utstillingen sammen med sin nye deleier – indiske Tata Motors.
Norsk hjelp
Tata har vært på Bologna-utstilling i mange år, og de har også vist elektriske biler der før. Men de har aldri hatt en ekte norsk ø i pressematerialet sitt før. Den var på plass nå.
Det er den lille Torino-designede Indica de bruker som el-bil. Fremdeles med den gamle fronten (en litt oppdatert Indica ble lansert på utstillingen i år) og fremdeles med den egentlige Tata-teknologien ombord. Men en stor varsellapp kan tyde på at nordmennene allerede har hatt en del fingre med i dette spillet:
ADVARSEL, sto det med store bokstaver. Indica EV er en bil under utvikling og har ikke gjennomgått sikkerhetssertifiseringer. Vær vennlig ikke å berøre noe under panseret som har med det elektriske, eller batterikassen eller kablene å gjøre, når De studerer denne bilen.
Elektrisk
Det man forsøker å utvikle er en bil med 40 kW, 95 Nm, med en en-trinns transmisjon og en synkronmotor.
Det skal brukes Polymer Li-Ion batterier og de skal gi bilen en toppfart på 110 km/t, 0-100 på 9 sekunder og en testsyklusrekkevidde på 200 km. ABS, airbag og fire seter er deler av spesifikasjonene, og den skal bruke 8 timer på å fullades fra en plugg i veggen.
Det som trøster meg er at det har åpenbart vært kjøreglade ingeniører med på denne jobben også. Forhjulene er mye smalere enn standard Indica, det burde kunne bevare kjøreegenskapene selv om vektfordeling og tyngdepunkt må være endret i vesentlig grad.
Bilen skal bruke to svære batterimoduler med 120 celler hver og en energikapasitet på 26,4 kWh. De må kjøles med vann, pakka veier 230 kg, og det er bl.a. her Miljø Innovasjon AS kommer inn i bildet. Der skal man nemlig begynne masseproduksjon av disse avanserte Electrovaya-Li-Ion batteriene neste år. De kan lades fra et vanlig 13 A, 240 V hull-i-veggen.
I tide?
La oss bare håpe at Miljø Grenland, Innovasjon (som selskapet heter i Tatas pressemelding) har fått de 12 millioner kroner inderne skulle gi for 50,3 prosent av aksjene.
For tre dager siden gikk nemlig Tata Motors ut og ba Indias befolkning om kontanter for at Tata kunne gjøre opp for kjøpet av Land Rover og Jaguar tidligere i år.
Minimum man kunne skyte inn var ca. 400 dollar, og for det lånet skulle man få 11 prosent rente. Pensjonister og aksjonærer enda mer. Dette er fullstendig lovlig i India, men Tata har ikke benyttet seg av denne muligheten på de siste 15 årene.
Samtidig som vi tenkte disse tankene, kjørte Tata en enorm film på standen. Den fortalte om deres firehjulsdriftmodell, Sahara, som hadde gjort en meget vinterlig ekspedisjon langt opp i Norge. Det ga virkelig en norsk følelse å stå på en indisk stand midt i Italia denne gangen.