Williams Advanced Engineering EVR vehicle. Photo Tom Pilston.

Fra F1 til Hi-tec

Williams fra en annen side

Williams er en av Grand Prix sportens veteraner. Men ikke akkurat på toppen for tiden. Til gjengjeld gjør de seg stadig mer bemerket på andre arenaer som betyr litt mer. I hvert fall for kloden.

Williams Advanced Engineering – et konsulentfirma på høyeste nivå som har sprunget ut fra Williams Formel 1 Racing – har nettopp vist sin batterielektriske superbil.

Men i motsetning til andre superbiler vi har møtt i det siste, med hinsides ytelser og fantasifulle planer om produksjon, er Williams sitt bidrag et antall systemer som enten kan håndteres hver for seg eller settes samme til en komplett bil.

Poenget er at de ønsker å lage hyllevarer for produsenter som vil inn på et spennende område, men som kanskje ønsker å ta en snarvei ved å la andre gå de første skrittene langs en ganske udefinert vei.

Stolt historie

Men først en liten repetisjon.

Frank Williams var brukbilselger, om mulig enda mer wheeler-dealer enn Bernie Ecclestone. Han fikk skrapt sammen til et racing team som debuterte i Argentinas Grand Prix i 1978.

Etter det har teamet samlet ni konstruksjonsmesterskap og hjulpet førerne sine til sju verdensmesterskap.

I 1986 kjørte Frank Williams av veien i Sør-Frankrike så det holdt. Et under at han overlevde, men han ble rullestol-bundet resten av livet.

Og helten i depotet – han ga aldri opp før han solgte til et amerikansk investeringsselskap i 2020. Året etter døde han.

Generasjonsskifte

Datteren, Claire, hadde da overtatt ledelsen, men hun ga seg ganske snart og er i dag ansiktet utad for Williams Advanced Engineering.

Sist jeg så etter var Williams så nær bunnen på årets F1-mesterskap som det er mulig å komme, men hvem bryr seg?

Viktigere er det at WAE er i forkant på mye av det som skal lede bilbransjen inn i en karbonmager fremtid, samtidig som de vet mer enn de fleste om klassisk bilkonstruksjon.

Kjøreegenskaper og kjøreglede vil nok aldri komme i bakleksa så lenge folk som disse fremdeles har noe å si.

Legger grunnlag for fremtiden

Går du inn på hjemmesiden deres vil du se bilder av en rekke forskjellige biler, Jaguarer, Lotus, Nissan – selv om de ikke snakker med store bokstaver om hva de jobber med og hvem de jobber for, er det åpenbart at mye av de vi kommer til å kjøre i fremtiden vil ha sitt opphav hos WAE.

De har allerede vist en typisk skateboard-løsning, EVX. Den de nå nettopp har presentert på E-Tech Europe 2023, i Bologna, kalles EVR og er en meget mer spisset konstruksjon.

På et skateboard som skal kunne danne grunnlaget for en rekke forskjellige biler vil plasseringen av en del vitale komponenter være et kompromiss. På deres EVR er det hardcore hele veien.

Ekstreme egenskaper

Det eneste målet nå er ekstreme egenskaper – virkelig å vise hvor langt man kan dra den.

Sentrum er selvfølgelig en karbon-tub som kan endres uten store inngrep. Til den er montert front- og hekk-enheten.

Bak finner du opphengningen, selvfølgelig, men også alle kontrollfunksjonene og drivsystemet med to elmotorer.

Foran finner du opphengning og by wire styring – men hvis du ønsker mekanisk styring er det plass til det også. Det er også plass til en enkelt motor foran hvis det kreves.

Prototypen er forsynt med 85 kWt batterier og er konstruert ut fra krav om å kunne håndtere 1650 kW (2.200 hester) og 680 Nm.

Racing-teknologi

Batteriet er festet bak tub’en, der den er en del av strukturen. Opphengningen er konstruert med tanke på å gi plass til alt det elektriske – men har solid slektskap med ren racing teknologi.

Man har beregnet en nulltilhundre tid på under 1,9 sekunder og en toppfart på 350 km/t. Williams egne elmotorer er i stand til å levere så høye turtall at de skal klare denne hastigheten uten innslag av ekstra transmisjon.

Med et karosseri på plass regner man med en vekt på rundt 1.800 kg. Konstruksjonen kan ta både lukket og åpen variant..

Også brenselceller

Det er også funnet plass for en brenselcelle-stack hvis noen ønsker et hydrogenalternativ.

Da blir 85 kWt batteriet byttet med et på 40 kWt, for å få plassert strømprodusenten og 100 l. 700 bar-tanken.

Ideelt ser WAE for seg en brenselcelle-stack på 200-250 kW. Men det var ikke nok plass i EVR til mer enn en 118 kW produsent. Med det store, ladbare batteriet vil man allikevel ha rekkevidde nok til 500-600 kilometer sier de.

En prototype vil være klar til testing i løpet av året

Synd de ikke klarer å få litt fart på bilene til Alexander Ablon og Logan Sargeant også – men, som sagt, hvem bryr seg egentlig?

Williams Advanced Engineering EVR plattform
Williams Advanced Engineering EVR plattform
Williams Advanced Engineering EVR plattform
Williams Advanced Engineering EVR plattform
Williams Advanced Engineering EVR plattform
Williams Advanced Engineering EVR plattform
Williams Advanced Engineering EVR plattform
Williams Advanced Engineering EVR plattform
Williams Advanced Engineering EVR plattform
Williams Advanced Engineering EVR plattform
Powered by Labrador CMS