-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
MINI Cooper SE på veien
Nå kommer endelig MINI i helelektrisk utgave. Vi har kjørt bilen på amerikanske veier.
Det har gått nesten 20 år siden BMW relanserte MINI. Siden den gang er det spydd ut ulike modeller. De siste årene har plug-in-varianten Countryman SE vært bestselgeren her hjemme, men det kan fort endre seg nå, når MINI Electric er på plass i Norge fra mars.
Selv om MINI er tysk-eid, produseres bilene fortsatt i England, nærmere bestemt i Oxford.
Interiør
MINI er ikke lenger en veldig liten bil. Kupeen er kompakt, men med relativt god plass på første rad. Baksetet i tredørsutgavenen er imidlertid trangt. Dette er ikke stedet hvor voksne kan oppholde seg over lengre distanser.
Dasbhordet har fått det tradisjonelle, særegne MINI-uttrykket med runde former. Retro vippebrytere frisker opp. I el-varianten er gult gjennomgangsfargen i hele interiøret, med blant annet en gul start- og stopp-bryter.
Motor/drivverk
MINI Cooper SE er utstyrt med en elmotor på 135 kW/185 hk. Brutto batterikapasitet er på 32,6 kWh. Mye av teknologien er hentet fra konsernfetter BMW i3. Kapasitetsmessig ligger MINI-en på nivå med 94 ampere-varianten.
Det har aldri vært noe poeng for MINI/BMW å lage en bil som går lengst mulig på strøm. De har innsett at dette er en bybil som ikke kjøres veldig langt uansett, dermed er den elektriske rekkevidden begrenset til 232 km på en varm sommerdag (WLTP-tall).
Hurtiglading er begrenset til 50 kW, som strengt tatt er nok for en bil med et så pass lite batteri. Da tar det 35 minutter å lade bilen til 80 %.
Lader du bilen hjemme er maks ladekapasitet 11 kW.
Vekten på elbilen er på 1.365 kilo, som er 145 kg mer enn en tredørs MINI med en konvensjonell drivlinje.
Hva skiller den fra andre modeller i klassen?
Det største komplimentet er at MINI er MINI – mest på godt. Mens bilparken generelt har blitt likere og likere, skiller MINI seg fortsatt ut, både inn- og utvendig.
Hvordan er den å kjøre?
Vi tok turen helt til USA for å kjøre MINI Cooper SE. Har du noen gang kjørt bil i Florida vet du også at svinger er mangelvare. Vi skulle gjerne kjent litt på gocart-følelsen MINI tradisjonelt har vært kjent for, men med snorrette veier ble ikke bilen satt på de aller største prøvelsene.
Med batterier plassert lavt i bilen understrekes imidlertid gocart-følelsen.
MINI-en er sportslig satt opp. Den føles relativt stiv på amerikanske betong- og asfaltveier av varierende kvalitet.
Samtidig har MINI-en egenskapene elbiler kjennetegnes ved, som at den er stillegående og kjapp, ikke minst ut ifra lyskryss.
Hvem passer den for?
Så langt har elbilkundene ikke vært særlig merkelojale. Pris, rekkevidde og leveringsdyktighet har som regel trumfet det meste. Det kan det bli en endring på fremover.
MINI Cooper SE bør være et interessant alternativ for MINIs etter hvert betydelige tilhengerskare i dette landet.
Dette er først og fremst en bybil og en pendlerbil for dem som ikke kjører de lengste distansene.
Trenger du god plass velger du noe annet.
Konkurrenter?
MINI Cooper SE er et av de første premium-alternativene blant de mindre elbilene. Hovedkonkurrentene blir BMWs egen i3, samt kommende Lexus UX og DS 3. Går man litt ned på premium-skalaen blir alternativene mange, med Volkswagen ID3 i spissen. Honda mener nok selv deres E er en konkurrent, men den nå ikke opp til MINI-en imagemessig.
Dette liker vi: Ikonisk design, premiumfølelse
Dette liker vi ikke: Litt knotete betjening
Motor: | Elmotor |
Effekt: | 135 kW (184 hk). |
Batterikapasitet | 32,6 kWh |
Mål LxBxH: | 385 x 173 x 143 cm |
Akselavstand: | 250 cm |
Egenvekt u/fører: | 1365 kg |
Rekkevidde | 232 km |
Bagasjerom: | 211-731 liter (VDA) |
Aks. 0-100 km/t: | 7,5 sek. |
Toppfart: | 150 km/t |
Forbruk | 1,68-1,48 kWh/mil |
CO2: | 0 g/km |
Pris fra: | 273.800 |