Mini Cooper S

Mini Cooper S

Mini Cooper S

Mini Cooper S

Mini Cooper S

Mini Cooper S

Mini Cooper S

Mini Cooper S

Mini Cooper S

Mini Cooper S

Mini Cooper S

Mini Cooper S

Mini Cooper S

Mini Cooper S

Mini Cooper S

Mini Cooper S

Mini Cooper S

Mini Cooper S

Mini Cooper S

Mini Cooper S

Mini Cooper S

Mini Cooper

Mini Cooper

Mini Cooper

Mini Cooper

Mini Cooper

Mini Cooper

Mini Cooper

Mini Cooper

Mini Cooper

Mini Cooper

Mini Cooper

Mini Cooper

Mini Cooper

Mini Cooper

Mini Cooper

Mini Cooper

Mini Cooper

Mini Cooper

Mini Cooper

Mini Cooper

Enda nyere Mini

Paris blir åsted for nye Mini-modeller. Det blir mer enn en liten facelift, med nye motorer og oppgraderinger på sikkerhetsfronten.

Publisert Sist oppdatert

Opp fra asken

Man gjør ikke drastiske endringer på en suksess, og det må New Mini kalles med et globalt salg på 800.000 biler siden lanseringen i 2001. Selv om det er beskjedent i den store sammenhengen, er drøyt 1.000 av dem solgt nye i Norge.

Fortsatt skal du få Mini med tre forskjellige bensinmotorer og en for diesel. Men motorene er ikke de samme som tidligere, da de kom fra et felles prosjekt mellom BMW og DaimlerChrysler og var produsert i Brasil.

Nå har BMW en motorallianse med PSA, og selv om spesifikasjonene ved første øyekast ser ganske like ut, er mye gjort for å lage motorene mer effektive med tanke på fremtidige utslippskrav, både i Europa og i USA hvor Mini er blitt svært populær.

Raskeste først
De to første modellene som er klare når en ny Mini lanseres på slutten av året, er Mini Cooper og Cooper S. Begge har en splitter ny 1,6-liters motor, spekket med moderne teknologi.

Førstnevnte yter 120 hk og akselererer til 100 km/t i løpet av 9,1 sekunder. Potensiell toppfart er 203 km/t, men mer interessant er det at den skal greie seg med et snittforbruk på 0,58 liter på mila – ned fra 0,69 på dagens modell.

Cooper S blir fortsatt en liten pocket rocket. Med turbo og intercooler, i stedet for kompressor, er hk-antallet økt med 5 til 175. Null til 100 kan foretas på 7,1 sekund og den potensielle toppfarten er 225 km/t. Snittforbruk er oppgitt til 0,69 – det samme som dagens Cooper med 120 hk klarer. Bra!

Første halvår 2007 følger Mini One, og den får en ny 1,4-liters motor med 95 hk. Samtidig kommer Mini Diesel i ny utgave, og da lover BMW den mest avanserte turbodiesel teknologien i klassen, selv om de foreløpig ikke røper detaljer.

Triangel
Nye Mini bygges ved Plant Oxford der fabrikken gearer opp for å nå en produksjonskapasitet på 240.000 biler i året innen 2008. Det er mer enn en fordobling sammenlignet med de opprinnelige planene fra før produksjonen startet.

Motorene settes sammen i Hams Hall i Midlands mens karosserideler vil komme fra en fabrikk ved Swindon. Dermed er tre britiske fabrikker involvert i produksjonen av den populære småbilen som bare på hjemmemarkedet er solgt i 200.000 eksemplarer så langt.

Den nye modellen har vokst ca 60 mm i lengderetningen, dette for å innfri fremtidige krav til sikkerhet. Panseret er også utformet for å gi bedre beskyttelse for fotgjengere, et felt der ”gamle New Mini scoret dårlig da den ble kollisjonstestet av EuroNCAP i 2002.

Nye Mini har også fått hevet skulderlinjen med 18 mm mens luftmotstanden er forbedret fra Cw 0,35 til 0,33. Den får et oppfrisket interiør og kan leveres i 12 forskjellige lakkfarger, hvorav 7 er helt nye. Og selvsagt får du fortsatt 2-fargekombinasjonene som nærmest har blitt et varemerke for Cooper-modellene.

Mer i vente
Markedsdirektør Øystein Sponheim hos BMW Norge røper at han har vært i Amsterdam og kjørt kamuflerte utgaver av neste Mini. Han forteller om større grad av komfort og en bil som føles litt større, selv om den fortsatt har klare Mini-gener. BMW får de første bilene til Norge i på tampen av året, og har derfor ikke prisene klare enda.

Det går neppe mange uker før også vi har tatt vår første prøvetur. Og snart får vi nok også vite mer om Mini Traveller – den kompakte stasjonsvogna som vi flere ganger har møtt i konseptutgave.

Powered by Labrador CMS