-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Oppgraderinger hos Mini
2020 ble året da Mini lanserte sin første elbil. Nå skal de originale modellene oppdateres.
For snart et år siden rullet de første helelektriske MINI Cooper SE-ene nn på norske veier.
Senere var det tid for oppdatering av MINI Countryman. Disse to modellene bidro til et historisk sterkt år for MINI i den nordiske regionen – til tross for pandemi og tidvis stengte fabrikker.
I Norge måtte man derimot se en nedgang fra foregående år. Ifølge OFV ble det registrert 996 nye Mini i 2020, ned fra 1065 foregående år.
Countryman er fortsatt den norske bestselgeren med 627 biler (621 ladbare hybrider), men elbilen tok i sterk grad over for de konvensjonelle Mini-modellene med 303 biler.
Mini har alltid skilt seg ut i mengden. Den ble født som en annerledesbil i 1959, og senere revitalisert i regi av BMW i 2000. I dag er den moderne Mini-en i sin tredje generasjon – og nå har tiden kommet for en markant oppgradering.
Fortsatt britisk
Fronten på de nye MINI-modellene er fortsatt umiskjennelig Mini. De typiske frontlyktene har nå fått LED-lys med nye funksjoner som standard.
Spesielle baklykter har også vært en gjenganger hos Mini. Nå får alle modellene baklykter med Union Jack LED-design som standard – en hilsen til det britiske opphavet. Og hvis det fortsatt skulle være tvil etter Brexit; det er Oxford som er og blir «Home of MINI».
Skjønt vi har fått beskjed om at den i fremtiden blir delvis kinesisk.
Nye raffinerte detaljer og materialvalg løfter ifølge produsenten interiøret. Men den klassiske runde skjermen (som opprinnelig bare var et speedometer) samt vippebryterne er fortsatt med, bare enda mer moderne og sofistikert.
Infotainment-systemet har fått nytt grensesnitt og førerassistansesystemene har nye funksjoner. Det digitale instrumentpanelet bak rattet som ble introdusert i helelektriske MINI Cooper SE, er nå tilgjengelig for alle motoriseringene i den nye generasjonen av familiemedlemmene.
Stort spillerom for egne innfall
Med de nye modellene følger også en rekke nye farger, felger og valgmuligheter for detaljer. De siste årene har man i den nordiske regionen jobbet med å forenkle de mange valgene man har.
Ved lanseringen av helelektriske Cooper SE i fjor, ble det innført tre ulike utstyrsnivåer, som reflekterer alle ønskene til Mini-kundene. Denne tilnærmingen tas nå med videre i flere modeller. Samtidig beholdes selvsagt muligheten for de som vil ha sin helt spesielle bil.
For mange Mini-fans er kontrastfargen på taket noe av det som står øverst på ønskelisten. For 3-dørs og 5-dørs versjonen blir det nå mulig å velge helt unike takfarger.
Med Multitone Roof graderes tre farger i hverandre innen lakken tørker. Det gir små nyanser i fargemønsteret som gjør at hver eneste Mini med Multitone Roof blir noe for seg selv.
Kommer med våren
De nye modellene lanseres i mars. Den oppgraderte Cooper SE får en startpris på kr 278.000. Norske Mini-forhandlere vil åpne for bestilling av de nye modellene om kort tid.
I tiden fremover vil Mini fortsette å ekspandere med flere ladbare modeller.
Den elektriske kjernefamilien til merket vil i fremtiden inkludere en 3-dørs-modell, en ny crossover-modell i småbilsegmentet og en crossover-modell i kompaktsegmentet. Med andre ord, Countryman vil få selskap av en annen og mindre crossover-modell.