Tesla Model Y. (Foto: Øivind Skar)
Tesla Model Y. (Foto: Øivind Skar)
Tesla Model Y. (Foto: Øivind Skar)
Tesla Model Y. (Foto: Øivind Skar)
Tesla Model Y. (Foto: Øivind Skar)
Tesla Model Y. (Foto: Øivind Skar)
Tesla Model Y. (Foto: Øivind Skar)
Tesla Model Y. (Foto: Øivind Skar)
Tesla Model Y. (Foto: Øivind Skar)
Tesla Model Y. (Foto: Øivind Skar)
Tesla Model Y. (Foto: Øivind Skar)
Tesla Model Y. (Foto: Øivind Skar)
Tesla Model Y. (Foto: Øivind Skar)
Tesla Model Y. (Foto: Øivind Skar)
Tesla Model Y. (Foto: Øivind Skar)
Tesla Model Y. (Foto: Øivind Skar)
Tesla Model Y. (Foto: Øivind Skar)
Tesla Model Y. (Foto: Øivind Skar)
Tesla Model Y. (Foto: Øivind Skar)

Tesla Model Y – best-selger foran Model 3?

Endelig er Tesla Model Y her. Men kom den tidsnok til å bli årets bestselger, eller er Teslas plan å doble med Model 3 og Model Y? Tesla gir som vanlig ingen svar, men har signalisert at det kommer mange båtlaster utover høsten, også fra Kina.

Publisert Sist oppdatert

I forrige uke la en bilbåt til kai i Oslo og Model Y er endelig her. Nå strømmer Teslas familiestore SUV ut på veiene i et slik tempo at om volumet holdes oppe, så kan den bli landets mest kjøpte bil i år.

Forventningene er høye og Model Y har helt klart det svært mange bilkjøpere ønsker seg av en elbil: nok plass, digert bagasjerom, høy sittestilling og krefter i overflod i kombinasjon med firehjulsdrift og lang rekkevidde.

Sammenliknet med suksessen Model 3 som Model Y deler teknikk med, er bilen litt større både i lengde og bredde, men det viktigste i forhold til innvendig plass ligger i 18 cm økt høyde.

Takhøyden i baksetet
Kritikken mot Model 3 har blant annet vært det trange baksetet og lav takhøyde i baksetet med gode muligheter til å skalle hodet i det harde glasstaket. Panoramaglasstaket er fortsatt der på Model Y, men med 97 cm takhøyde er sjansen for å gå i taket liten.

Den høye sittehøyden bak gir også god plass til beina, og selv om bakdørene ikke kan måle seg i bredde med tilsvarende dører på konkurrenten Hyundai Ioniq 5, byr det ikke på noen problemer å tre inn eller ut av baksetet.

Digert bagasjerom
Bagasjerommet i Model 3 lider ikke først og fremst av mangel på volum, men av lukas utforming. På Model Y åpnes hele hekken til samlet 2158 liter hvor en god del av volumet befinner seg i frunken og under gulvet bak.

Men selv når disse uoppgitte literne trekkes fra, er rommet stort og lettlastet med 40/20/40 splittet baksete og inntil 189 cm lastelengde bak min 181 cm lange kropp i førersetet.

Målebåndet strekkes til 107 cm før det når bak bakseteryggene, og rommet under gulvet bak måler 40 cm i dybden og laster fint to kabinkofferter.

Tilhengerfeste med mulighet til å trekke 1600 kg (1000 på Model 3) ettermonteres for 10.000 kroner.

Rent visuelt minner Model Y om en forminsket Model X, og er for så vidt også det, men med klassiske dører framfor måkevingedører bak. Dessuten bygges bilen i stål og ikke aluminium som Model X.

Åpner for 3 seterekker
Som i Model X åpnes det for tre seterekker i Model Y, men når sjuseteren, som i fjor ble priset med et tillegg på 25.000 kroner, kan leveres, bekreftes ikke. Derfor står den heller ikke lenger i Teslas prisliste.

Derimot antydes levering av Performance-varianten allerede tidlig neste år. Pristillegget for enda høyere ytelse noteres til 55.000 kroner.

Se priser og data i vår nybildatabase

Nå er det bare det at Tesla ganske motvillig snakker om motoreffekt og batteristørrelse (det skal være på 75 kWt), men henviser til rekkevidde, som i WLTP-tall for Model Y Long Range oppgis til 507 km.

250 kW DC-lading
Ladeinfrastruktur som bygges ut i takt med salgsvolumet gir Tesla opplagte fordeler. CCS-kontakten gjør det mulig å DC-lade Model Y med inntil 250 kW.

Samtidig er bilen styggrask: 0-100 km går unna på 5,0 sekunder og toppfarten oppgis av Tesla til 217 km/t. Selvfølgelig trekker Model Y på alle hjulene, og OFV oppgir motoreffekten til 258 hk på bakhjulene og 204 på forhjulene, med samlet ytelse på 462 hk og 527 Nm i moment.

Bilens vognkort er enda rausere med motoreffekten, 299 hk bak og 215 foran, altså 514 hk. Skyvet er uansett så formidabelt at et hardt pedaltrykk dytter deg bakover i setet med en slik kraft at selv en 700 kg lettere Porsche Boxster har problemer med å holde følge.

Ikke luftfjæring
Bilen leveres ikke med luftfjæring, men styringen kan endres fra komfort via standard til sport. Det samme gjelder én-pedals-funksjonen med valgmulighetene krype, rulle og holde.

Det tok et par år før Tesla lanserte «billigutgaven» av Model 3 med kun bakhjulsdrift. Om det samme vil skje med Model Y vet ingen utenom Tesla, men intet antydes om det nå.

Model Y har i noen tid vært å få kjøpt i USA og Kina. Opprinnelig knyttet Tesla Europa-lanseringen til ferdigstillingen av ny fabrikk i Tyskland, men denne er forsinket, så inntil tyskerne kan levere, tas bilene til Norge fra Kina. Selv 20-tommerne fra Michelin (255/40 R 20) som bilen kan leveres ekstra med (19 tommer er standard), har opphav i Kina.

Minimalistisk
Model Y har det samme minimalistiske interiøret og én stor skjerm a la Model 3. Med to styrehjul på rattet betjenes så godt som alt som ikke berøringsaktiveres på skjermen via bilindustriens mest intuitive programvareoppbygging. Tenk om alle gjorde brukerfunksjonene like tilgjengelige og enkle. Bare ett eksempel: avstanden til det som er foran og bak sensorene oppgis ikke bare med fargekoder, men også i centimeter.

Så får det være at Tesla morer oss med seteflyttbart prompeprogram og peis med både knitring og varme om vi vil under lading på en sur høstdag. Men bilen flakser ikke med dørene slik som Model X, for den har ingen dører å flakse med. Kun bakluka åpnes og lukkes elektrisk. Til gjengjeld har Model Y doble glass i sidevinduene foran for å dempe utvendig støy.

Overstyring
Tre timers førsteinntrykk åpner ikke for dypdykk i autopilotteknikken, men bilen gjør selvfølgelig alt konkurrentene har som å passe på myke trafikanter, holde seg i kjørefeltet samt følge trafikken og automatisk avpasse avstanden til forankjørende. Men en liten og fiffig detalj gjør det mulig å programmere inn overstyring av fartsgrensene både i prosent og i et konkret antall kilometer. Kjekt fordi man vet at fartsmåleren alltid viser litt lavere enn reell fartsgrense.

Hva savnes umiddelbart? Egentlig bare pusser på bakruten og kroker til å henge handleposene på selv om Tesla nok vil mene at de plasseres enklest i rommet under bagasjeromsgulvet.

Blir mest solgte i år?
Tesla lover på sine hjemmesider at biler som bestilles nå blir levert i år. Så gjenstår det å se om Model Y matcher Model 3 i volum. Kommunikasjonssjef Even Sandvold Roland kommenterer spørsmålet om volum slik: – Flere enn jeg kan telle på to hender. Så viser han fram alle fingrene og ler.

Som vanlig svarer Tesla aldri på hvor mange kunder som har tegnet kontrakt og hvor mange biler som planlegges levert i år.

Tesla Model Y Long Range
Pris billigsteKr. 534 900*
Pris testbilKr. 565 800*
MotortypeElektrisk
Motor foran204 hk
Motor bak258 hk
Samlet ytelse462 hk/527 Nm
Batteri75 kWt
Lading DC250 kW
Drivlinje1A/firehjulsdrift
0-100 km/t5,0 sekunder
Toppfart217 km/t
CO2/NOx0 g/km
StrømforbrukIkke oppgitt
Rekkevidde (WLTP)507 km
Dimensjoner (L/B/H)475/192/164 cm
Akselavstand289 cm
Bilvekt1981 kg
Bakkeklaring16,4 cm
Tilhengervekt1 600 kg
Bagasjerom foran/bak2 158 liter
Garanti/km5 år/100 000 km
MiljøklasseA
Euro NCAPIkke testet
* Ex levering (kr. 11 842)
Data: Produsent/OFV/Statens vegvesen
Powered by Labrador CMS