-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Stjernekø hos Opel
Opel i Norge er skikkelig i siget for tiden. Og mens vi venter på Ampera-e som er rett rundt hjørnet, frister de oss med nye utgaver av både Mokka og Zafira. Pluss seks nye modeller neste år!
Midt blant nye modeller og nye priser var det imidlertid Opels nye stjerne som sto i sentrum. On Star heter den, og er muligens representant for det mest oppkoblede du kan få i biler akkurat nå.
I tillegg til en concierge-tjeneste (norsktalende call center i Luton) byr den på en rekke tjenester som ikke jeg kan huske er samlet på en hånd (hvordan sier man det da? I en app? I en telefon? I en dings?) hos noen av de andre rullende telematikk-vidunderne som for tiden markedsføres som biler.
Men mer om On Star i neste utgave av BIL.
Mokka X
Her kan vi derimot rapportere om «nye» Mokka X – man ser tydelig at den er ny, fronten er blitt adskillig tøffere – som blant annet utmerker seg med en ny motor og nytt interiør (merkbar heving av feel-good elementet).
Men det beste er vel at den nå kan leveres med kombinasjonen av automat og 4x4. Ville du dras både foran og bak i den gamle måtte det gjøre manuelt.
Det er foretatt interessante prisjusteringer også: Men den gamle 1,4 turbo med 140 hk og 4x4 manuell kostet 366.900 kroner vil den nye 1,4 turbo med 153 hk og 4x4 automat koste 2.000 kroner mindre.
Dersom du fremdeles mener at du klarer å skifte tannhjul selv, og nøyer deg med de gamle spesifikasjonene i den nye innpakningen ligger nå prisen plutselig 27.000 under! Dessuten er prisgapet mellom de forskjellige utstyrsversjonene kuttet merkbart.
Men du må vente til 8. november før du kan spare alle disse pengene.
Zafira
Nye Zafira er det ikke gjort fullt så mye med og der finner du for eksempel ikke 153 hesteren, men også her finner du oppgradert interiør, revidert utstyrsnivå og reviderte priser.
Zafira har forresten On Star som standard, mens hos Mokka X finner du det på de to øverste utstyrsnivåene, men du kan selvfølgelig kjøpe anlegget dersom det ikke følger med som standard.
Bernt Jessen, administrerende direktør i Opel Norge teller heller kundeordrer enn registreringstall, og basert på slike rapporterte han om 17,8 % vekst i 2015. (Registreringsstatistikken sa 12,6 % for personbiler og 57 % for varebiler). I år, forteller han, har de en økning så langt på 13,5 % (der statistikken forteller om 11,1 % - mens markedet har nøyd seg med 2,1 % vekst).
Og de 13,5 prosent er telt opp FØR de har tatt med ordrene på Ampera-e (som er skrevet med en antatt utsalgspris på 330.000 kroner). Dette er med andre ord det Jessen kaller et Vekstår.
Nye modeller
Neste år, derimot, skal bli et Vekstår!!!!! sier han. Ampera-e skal selvfølgelig bidra og han er stolt over hvor mange biler Norge nå er tildelt («selv om det selvfølgelig blir for få»). Men det er ikke bare den Opel skal vokse på.
6 nye modeller fra nå og til november neste år loves. Og 18 nye modeller mellom 2017 og 2020. Nye segmenter skal åpenbart også erobres. Men den eneste konkrete de forteller om er den nye Insigina. Den skal åpenbart «løftes» enda litt mer, fem cm lenger akselavstand og 150 kilo lavere vekt kommer selvfølgelig til å merkes.
Premierevises i Geneve, første leveringer: andre halvår neste år.
Og titter man litt bak kulissene også, og ser hvordan de fremdeles trofast følger sitt flere år gamle Opel Drive 2022-utviklingsprogram og hvordan de implementerer U-Max (bruktbilprogram) og R-Max (servicemarkedsprosjekt) sammen med andre fokusområder som GBB (God, Bedre, Best) er det mer enn bare nye modeller, og en stjerne her og der, jeg blir imponert av.