-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Kr. 99.000,- pr. Th!nk
Noen av bilene kommer tilbake fra USA, noen fra Danmark og noen fra England. Hjemkomsten til de første Think City-bilene bilene ble markert ved Fords importanlegg i Oslo 28. oktober.
Etterhvert som bilene blir underlagt en teknisk gjennomgang under overoppsyn av Fords avdeling for kvalitetssikring i Aachen, vil de bi sendt til Norge i ukentlige puljer på 10 – 30 biler. Dernest vil eventuelle feil og mangler bli utbedret før de settes ut til salg.
Selges av Ford
Salget vil skje gjennom utvalgte Ford-forhandlere. I skrivende stund er det Røhne og Selmer-gruppen i Oslo-området, Ford Kverneland i Stavanger og Bergen, Follo Autoco på Ski og Haugesund Auto i Haugesund som har fått denne oppgaven. Det kompetente og frittstående Elbil Norge ser ut til å bli skviset vekk, i alle fall i første omgang.
Ford gir ingen garanti på bilene ut over kjøpsloven og ønsker at salg og service blir utført hos større forhandlere i større byer – forhandlerne skal vel ha kapasitet til å fokusere på nye Focus også. Deletilgangen er grei: I tillegg til et begrenset delelager på Aurskog, kommer mye av understellet fra PSA-gruppen. Bakelittfabrikken har plastformene til karosseriet og el-motorene er nærmest evigvarende. Minus-siden for kundene er batteripakka som fort kommer opp i 40.000 kroner dersom den må fornyes.
Kunder i kø
–I øyeblikket har vi en liste med rundt 125 navn på mennesker som ønsker å skaffe seg en Think City, og listen legger på seg flere nye navn hver dag, sier adm. direktør Thormod Skofsrud ved Ford Motor Norge AS, som ikke regner med at det vil by på store problemer å finne nye eiere til samtlige hjemvendte biler som alle får en prislapp på 99.000 kroner. Dessuten har Fords finansieringsselskap, Ford Credit, sagt seg villig til finansiering med en spesiell gunstig rente for å gi sitt bidrag for at de miljøvennlige bilene raskest mulig skal komme ut på norske veier.
Skofsrud opplyser at de første bilene ifølge planen vil bli levert ut til kundene i løpet av november, slik at man regner med at de 125 som allerede har meldt sin interesse kan få levert sin Th!nk i løpet av våren 2005. Når det gjelder en del av bilene som kjører i England, er mange av dem på leiekontrakter som vil løpe inn i 2006.
Slottet først
Igjen er det Slottet som først skal få en av bilene, slik var det også da Kongen i sin tid åpnet Th!nk-fabrikken. Bilen ble imidlertid forært videre til Frelsesarmeen. Men at en profil som Kronprinsen kjører Th!nk mellom Skaugum og Oslo kan, i tillegg til de politisk regulerte fordeler ved bruk av elbil, bidra til å holde bruktprisen relativt stabil.
Flere departementer og direktorater skal ha fått beskjed om at de nå må satse på elbiler. Samferdselsministeren har jo personlig engasjert seg i Th!nk-saken og ønsker at myndighetene går foran med et godt eksempel.
I følge OFV var det pr. 30. september 543 Th!nk på norske skilter, og med tilskuddet vi vil se framover kommer man opp i en bestand på rundt 800 iberegnet naturlig frafall. Men produksjonen på Aurskog har for lengst opphørt og eventyret 1001 Th!nk vil altså aldri bli noen realitet på norske veier.