-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Think: Batterier bremser, kundene venter
Krav om at batteriene må ha minst 95 prosent ytelse gjør at det går tregt med klargjøring av de 230 Think-bilene som er kommet til Norge fra USA. Det eneste firmaet i Norge som kan utbedre batteriene, har kapasitet på bare tre batteripakker i uka. Men kundene venter lojalt på sin brukte Think til kr 99.000.
Historien om de brukte Think som kom fra USA etter bl.a. press fra norske myndigheter, ser ikke ut til å ha noen ende. Bilene ble returnert til Norge og Ford skulle selge bilene for 99.000 kroner. Da har bilen ingen garantier – man følger bare kjøpsloven. Bilene er jo brukte.
Det er kommet 190 biler fra USA til Norge, og i løpet av høsten kommer det 30 til. Det har vist seg at bilenes tilstand er meget variert. Noen biler var brukt som delelager og manglet både seter, vinduer og kjørelys. Kontakten for ladning var ikke av den typen som brukes i Norge – så den måtte bygges om. Men det største problemet viste seg å være bilens batterier. Ford vil ikke selge bilene om ikke batteriene har en ytelse på minst 95 prosent. Batteriene har 19 celler og effekten blir ikke bedre enn nivået i den dårligste cella.
Det er Fords forhandler i Oslo som står for klargjøring av Thinkene, og arbeidet med å få orden på batteriene ble overlatt til det NSB-eide selskapet Mantena i Oslo. De tømmer batteriene for effekt – for deretter å fylle dem igjen. Den riggen de har kan bare ta tre batteripakker i uka. Ledelsen i Ford Motor Norge sier at det nå kommer en andre laderigg på plass slik at kapasiteten fordobles. Til nå er det levert 37 av de 230 Thinken som kom fra USA. Det betyr at langt over 500 Think ruller på norske veier.
Mer jobb enn forventet
Da Ford bestemte seg for å hente tilbake til Norge de Think som var i USA, hadde de knapt trodd at klargjøringen ville ta så lang tid og kreve så mye arbeide. Det koster langt over 20.000 kroner i gjennomsnitt å sette bilene i stand, og flere av dem er i så dårlig forfatning at de vil ende sitt omflakkende liv som delebil. Lettere er det heller ikke at bilene ikke har de eksakt samme spesifikasjonene – da de er laget i flere serier og det ikke er brukt de samme komponenter i alle bilene.
Men i følge Ford Motor Norge venter kundene fortsatt på sin Think til 99.000 kroner. At leveringstiden er usikker, ser ikke ut til å dempe interessen for den norske elbilen. Det blir tre biler ferdig hver uke – fra september seks biler. I mellomtiden står bilene lagret på Fords billager på Bekkelagskaia. Det er Oslo-forhandler Røhne og Selmer på Skøyen som klargjør bilene.