Hedmark-kartet forandrer seg

Bilforhandlere i Hedmark har hatt en tøff start på året. Verst har det gått utover Ford Elverum, som gikk konkurs i mars. Men også andre tar grep, først og fremst går det ut på at mange av de enslige inngår samboerskap.

Publisert Sist oppdatert

Daglig leder Vegard Strøm i Olrud Auto AS uttalte nylig til Hamar Arbeiderblad at bare fire bilbedrifter i Hedmark kunne vise til et resultat på over to prosent ved siste offisielle oversikt. Dette er alvorlige tall tatt i betraktning av at fylket rommer 72 bilbedrifter. Etter Strøms kalkyler må en forhandler selge nærmere 200 biler årlig for å kunne drive lønnsomt. Med Seat og Skoda som ferske tilskudd regner han selv med å omsette 700 biler i år, det vil si at salgskorpset hans må få ut fire biler daglig.

Blant de råd Vegard Strøm gir, er ”gjør det kundene ser så bra som mulig, og det de ikke ser så billig så mulig”. Så enkelt kan det sies. Hvor enkelt det kan gjøres, blir nok i siste instans et spørsmål om den enkelte forhandlers evne til nytenkning og kreativitet.

Uansett virker det som om stordrift er nøkkelordet. Det er bevegelser i denne retningen vi har sett bransjen foreta seg i de senere år, og som nå ser ut til å akselerere i Hedmark spesielt – uten at vi vil påstå at utviklingen går tregt i landets øvrige fylker. Det har de færreste norske bilforhandlere råd til.

Powered by Labrador CMS