-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Norge rundt i MR2
Jeg hadde lovet dattera mi en tur til Vestlandet denne sommeren. Og hva er vel bedre enn å dra gjennom det vakre landskapet i en åpen toseter. Valget falt på en Toyota MR2 roadster, en åpen toseter til en overkommelig pris.
Vi startet fra Drammen i strålende solskinn og 25 varmegrader. Veiene gjennom Telemark var ikke blitt særlig mye bedre siden sist jeg kjørte der, bare ti år eldre. Men den midtstilte 1,8-literen i MR2en klaget ikke, bare malte tilfreds, og virket mer og mer lykkelig jo nærmere vi presset den turtallssperren ved drøye 7000 omdreininger. Eksemplaret vårt var utstyrt med såkalt SMT-gear, steptronic som andre velger å kalle det.
Nesten som Maranello
Den blanke, runde metallkula på toppen og sporene rundt spaken ga assosiasjoner til langt dyrere biler fra en italiensk produsent, de med en steilende hingst på panseret, og som helst skal være skarlagensrøde. Systemet lar deg skifte opp og ned uten å clutche, noe som inviterer til hyppige gearskift inn og ut av svinger og etter hvert som du passerer en av de utallige fartsbegrensninger vi er så vant til å finne langs norske hovedveier.
Når du kjører en roadster som MR2 er det ikke fart som er viktig, å tøye grensene på en motorvei er ingen stor tilfredsstillelse. Derimot, å ligge i 80 km/t på en typisk norsk landevei, mens du hører fuglesang og måkeskrik, det er en stor opplevelse. MR2en, med sitt lave tyngdepunkt, ligger klistret til veien og ber om å bli kjørt hardt gjennom svingene. Mye hardere enn du pleier med en tradisjonell personbil.
Taking the long way
Tunneler er en spesiell opplevelse i åpen bil. Lukta, eksosen, ventilasjonssystemet, for ikke å snakke om når du møter eller passerer en stor, tung bil. Over Haukeli er det mange og lange tunneler, det vet alle som har kjørt der. Derfor bestemte vi oss for å unngå en av de lengste, kjøre OVER fjellet i stedet for GJENNOM. Dessverre, omkjøringsveien var stengt grunnet snø i veien. I slutten av juni!! Variert land vi bor i!!
Vi kjørte gjennom et grønt Hardanger med morell-selgere langs veien. Vi overnattet på Voss og la kursen mot Sogn neste dag. Gjennom Norges (og noen av Verdens) lengste tunneler. Vi satte på kalesjen klok av skade fra våre tunnel-erfaringer dagen før, dessuten småregnet det mesteparten av dagen. Og min egen cabriolet (les måne) var øm etter en dag i stekende sol og frisk bris langs norske bygdeveier (les Europavei).
Snilt forbruk
Vår erfaring: 140 hk er nok til å gi spenstige ytelser i en bil som veier 975kg, nok til å gjøre unna 0-100 km/t på 7,9 sekunder. Drivstofforbruket på rundt 0,7 liter/mil imponerte, og i løpet av vår 100 mil lange tur tanket vi bare to ganger. De sportslige setene gjorde at vi satt behagelig, selv etter 50 mil på en dag.
Takk for turen, kjære MR2. Du frister til gjentagelse. Roadster-sjåfører er ikke som andre sjåfører: de er langt mer aktive, og dermed sannsynligvis mye tryggere! For hva er vel farligere enn passive sjåfører som sitter i bilen for å bli fraktet fra A til B? Men en ting har jeg erfart: neste cab-tur blir med caps. For å skåne min egen cabriolet!