-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Toyota Prius på holka
Norge på langs i en hybridbil – er det noe spennende? Midt på vinteren på islagte veier med snøføyke, stengte fjelloverganger, biler i grøfta og alt fra 20 centimeter snø i veien til saltstraumen rundt Oslo?
Intet er som i kjøre i vinter-Norge. Det er utfordrende, fascinerende og det er lett å se hvorfor turistene strømmer til landet. De er her om sommeren – om vinteren er det mer trolsk og tøft. For da ikke å snakke om variasjonene fra
Noen kolleger fra Nederland hadde satt igjen en Toyota Prius på Evenes flyplass, og vår oppgave var å kjøre den sydover igjen.
Konklusjon: strålende. Ikke et kjedelig minutt. Ingen sladd – men stabil fremdrift under alle føreforhold. Med et stabilitetsprogram (ESP) som gjør at bilen føles sikker under alle føreforhold.
På veien mot Saltfjellet ble vi forbikjørt av en Audi A6 med firehjulstrekk – en varebil på grønne skilter. En liten halvtime senere var bilen i grøfta og en lokal bonde med traktor forsøkte å trekke den på veien igjen. Priusen gjorde ikke antydning til ikke å lystre. Ros til de piggfrie vinterdekkene som gjorde at bilen føltes stabil og trygg selv gjennom Østerdalen på speilblank is.
Halvliter
Prius er hybrid med bensin- og elmotor. Under turen gjennom Norge, var det ikke veldig mye nytte for elmotoren – for den kommer best til sin rett i byen. Men totalt forbruk på den lange og krevende turen, var nøyaktig en halvliter på mila. Eller hva med Trondheim til Oslo på halv tank?
Ikke rart vi måtte sjekke om det var noe feil med bensinmåleren for den sto jo bom stille mange ganger.
- Du kommer nok over, og skulle noe skje så kommer jeg bak deg, sa brøytebilsjåføren fra Mesta før Saltfjellet. Vegvesenet var i ferd med å innføre kolonnekjøring og vi kom over som nest siste bil før bommen ble senket. Bak oss hadde vi bare en stor brøytebil.
Over kom vi – selv om det ble krevende i stigningene med masse snø i veibanen, og vi så ikke snurten til brøytebilen bak.
Prius er vinterbil – og noe mer enn bare en hybridbil som bruker mindre.