-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Volvo XC90: Svensk emigrant
Selv om den er bygget i Sverige, som de fleste Volvoer, er det amerikanske markedet viktigst for XC90. En gunstig pris og et merke med lange tradisjoner har gjort den populær også i Norge.
God fremkommelighet
Fremkommeligheten er det lite å utsette på. Volvos avanserte system med automatisk fordeling av kreftene mellom for- og bakaksel fungerer glimrende på all slags vei. Bratte bakker forseres uten snev av anstrengelse, selv på vinterkledde veier. XC90s avanserte elektronikk hjelper deg ut av potensielt vanskelige situasjoner, og på tross av sine to tonn er bilen lett å manøvrere på svingete landevei. (Vi har kun kjørt bilen på vanlig vei, og kan derfor ikke uttale oss om terrengegenskapene.)
Størrelsen blir imidlertid et minus når du skal manøvrere bilen i trange omgivelser som inne i et parkeringshus. Et lite minus gir vi også for høy innlastingen i bagasjerommet hvor det kan bli tungt å løfte inn store kofferter, et problem for mange full size SUVer som prioriterer høy bakkeklaring. Plass er det imidlertid nok av der bak, 613 liter med fem om bord og hele 1837 liter når bilen brukes som toseter.
Turbo og automat
Vårt eksemplar var XC90 2,5T utstyrt med 5-sylindret 2,5-liters turbomotor og Geartronic automatkasse med manuell overstyringsmulighet. 210 hester og et dreiemoment på 320Nm (v/1500-4500 o/min.) gir et sportslig preg, men ikke mer enn det bør være i en bil i denne klassen. Geartronic kassen - standard i alle XC90 modeller i Norge - tilpasser seg din kjørestil. Vi opplevde imidlertid i enkelte situasjoner at den tok noen snodige avgjørelser og slet med å finne rett gear til rett tid.
Prisen på en Volvo XC90 2,5T som 5-seter er kr 692.900 inkludert automatgear. Vår modell var en velutstyrt 7-seter med listepris kr 789.110. Mye penger for en bil.
Etter årets 11 første måneder er det registrert drøye 200 XC90 i Norge, og det er vesentlig høyere tall enn for dens naturlige konkurrenter, BMW X5, Mercedes M-Klasse og Volkswagen Touareg. En av årsakene er nok at XC90 er noe rimelige enn konkurrentene og at Volvo har et godt etablert forhandlernett og mange lojale kunder. Dessuten er det lite å utsette på selve produktet.