-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Volkswagen New Beetle Cab 1.8t
Ett år etter lanseringen av cabriolet-versjonen av New Beetle har Volkswagen plassert en sterk motor under panseret. Spørsmålet er om det virkelig er nødvendig.
Først publisert i BIL 6 - 2004.
Den originale folkevognbobla var ikke noe fartsfantom, med mindre man satte på doble Weber-forgassere. Derfor var det egentlig greit nok at New Beetle Cab var temmelig sedat motormessig. Men nå kan den fås med den velkjente 1,8-liters turbomotoren som yter 150 hk, og det forandrer saken.
Med denne motoren er bilen blitt langt sprekere, både i akselerasjon fra stillestående og ved forbikjøring. Samspillet med gearkassa er også meget godt. New Beetle er jo basert på forrige generasjon Golf, så kjøreegenskapene skulle det ikke være noe i veien med. Men det er noe som ikke stemmer.
New Beetle Cab er utpreget mykt avfjæret, noe som gjør den til en fin og komfortabel posørcabriolet langs strandpromenadene. Den takler ujevnheter i veien godt, og chassiset er stivt nok. Styringen er også godt avstemt. Men med såpass frisk motor blir man fristet til å kjøre aktivt, og det takler bilen mindre godt. Det kjennes som om den duver en del i svinger og under sterk akselerasjon, men det går aldri over i gynging.
En annen ting er den noe distanserte følelsen man får bak rattet, med frontruta langt der framme. Et langt og lavt panser er kult, men et langt dashbord tar til en viss grad føreren bort fra der handlingen skjer, nemlig veien. Ellers er interiøret og førerplassen god. Som i de fleste cabrioleter er det dårlig sikt bakover, både med taket oppe og nede. Kalesjen blir liggende oppå hekken på klassisk måte når taket felles ned. Bagasjerommet er lite, og har en så liten åpning at det er vanskelig å utnytte.
Baksetet er i minste laget for voksne, men på korte turer holder det mål. Med kalesjen på er støynivået behagelig lavt. Under den tiden vi hadde bilen løsnet hendelen på det ene forsetet og mansjetten på gearstanga, noe som fikk oss til å undre på om kvaliteten ved fabrikken i Mexico er så god som man forventer.
En såpass kraftig motor fører til en ganske høy pris, siden staten skal ha mer i avgifter. Med en del ekstrautstyr begynner man å nærme seg en pris på 400.000, og da er det andre konkurrenter som er minst like moro, men som har flere praktiske sider. Og hvis du har forelsket deg i New Beetle Cab, kan du heller velge den med en mindre motor.
Volkswagen New Beetle Cab 1.8t:
Pris: kr. 324.180,–
Motor: 4-sylindret rekkemotor. 1781 ccm. 110 kW (150 hk) v/5800 o/min. 220 Nm v/2000 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 408 x 172 x 150 cm. Akselavstand: 251 cm. Egenvekt m/fører: 1445 kg. Tillatt totalvekt: 1837 kg.
Dekk: 195/65R15.
Bagasjerom: 201 liter (VDA).
Tankvolum: 55 liter.
Aks. 0 – 100 km/t: 9,3 sek
Toppfart: 202 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,81 l/mil
CO2-utslipp: 194 g/km
Konkurrenter: Citroën C3 Pluriel, Peugeot 307 CC, Renault Mégane CC, Mini Cabrio.