-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Mystisk kineser i New York
De som følger med hadde nok ventet denne bilen på Shanghai-utstillingen. I stedet dukket den opp i New York. Her er bakgrunnen mer utydelig enn det som er vanlig med kinesiske superbiler man aldri har hørt om før.
Qiantu K50 er navnet på denne ganske smekre skapningen. Den dukket opp som troll av eske på bilutstillingen i New York, presentert av et California-firma som heter Mullen, som også er et ubeskrevet blad i denne sammenheng.
Riktignok var de så vidt borti elbilen Coda i sin tid, men den ble det ikke noe av (solgt til Mahindra?) så nå har selskapet noen bilforhandlere i California og driver et nettsted som heter Carhub som er en slags Tinder for ensomme menn som vil finne idealbilen sin (dessverre ikke omvendt).
Disse folkene sier at de skal sette sammen denne bilen i California og at den skal være på det amerikanske markedet en gang neste år. Men hvor og hvordan sies det lite om.
Men jeg kan jo gå litt tilbake på K50 også og ikke bare Mullen. For Car News China (beste kinesiske nettstedet, som dessverre har opphørt nå etter at driveren, Tycho de Feijter, reiste hjem til Nederland i vinter) skrev ganske utførlig om denne bilen for et år siden.
Men da fra et rent kinesisk ståsted, da var det ingen Mullen inne i bilder.
Imidlertid dukker prosjektet opp enda lenger tilbake. På en egen hjemmeside har vi bilder og skisser og en beskrivelse av en utviklings som stertet helt tilbake i 2010. Skal man tro alle disse informasjonene er det altså et ganske modent produkt vi har med å gjøre.
Eller en vill idé i hodet på en fanatiker som søren ikke har villet gi seg og som endelig har fått bilen fremført i frihet.
Heldigvis er det ikke en bil stappfull av fantastiske ytelser og prestasjoner, slik mange av dem vi møtte i Genève (og som alle allerede har glemt navnet på). Den er faktisk litt beskjeden i spesifikasjonsavdelingen.
Karbonfiber i karosseriet er imidlertid en selvfølge – det er ikke lenger eksotisk. Men å nøye seg med 402 hk, som leveres gjennom to motorer til alle fire hjulene, høres faktisk litt tilbakeholdet ut i dagens drømmebilselskap.
Mer enn 4 sekunder til 100 er heller ikke noe som noen av de i Genève hadde turt å innrømme, og 200 km/t er heller ikke mye. Det er nesten slik at Pirelli P Zero høres overskodd ut.
78 kWh batteripakke skal kunne gi denne en NEDC-rekkevidde på nesten 400 km.
Aluminium plattform, masse elektronisk hjelp i kraftoverføringen, og et utseende som er typisk villdyr, men egentlig litt originalt fra mye av det vi har sett de siste månedene.
Det er vel det smilet foran som dras opp over forhjulene og så skrått nedover bakover til luftinntakene ved bakhjulene som skaper det annerledes bildet. Spesielt når det aksentueres av en to-farge-effekt.
Den har passe voksne mål: 4634 x 2069 x 1253 millimeter, på 2650 mm akselavstand, og det hele skal veie 1960 kilo.
Så ender vi ved det samme spørsmålet som alle disse andre kinesiske start-up’ene vi tålmodig har fortalt om disse sidene den siste tiden: vil vi noensinne høre fra den igjen?