-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Oslo Vest:
Produksjonsleder
-
TotalEnergies:
Distriktansvarlig / Sales Representativ
-
Opplysningsrådet for Veitrafikken:
Administrerende direktør
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Bruktbilselger
-
Gromstad Auto AS:
Salgssjef Audi
-
Møller Bil Oslo Vest:
Garantisaksbehandler
-
BilXtra Skøyen as avd Drammen:
Faglært Bilmekaniker
-
Billakkspesialisten AS:
Salgsrepresentant / Tekniker
-
Berg Auto AS:
PKK-kontrollør i Bærum
-
Norwegian Mobility Group AS:
Markedsansvarlig
-
Møller Bil Skadesenter Bergen:
Bilskadereparatør, bilmekaniker, billakkerer
-
Birger N. Haug Oslo:
Nybilselger
-
Toyota Bilia AS:
Salgssjef
-
Continental Dekk Norge AS:
Key Account Manager
-
Mitt dekkhotell Røa AS:
Kundemottaker
-
Bolest AS:
Servicetekniker
-
Automateriell AS:
Servicetekniker i Oslo - Oslo Nord og Østfold
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Daglig leder
-
Birger N. Haug AS:
Teamleder mekanisk verksted
-
Gundersen Bilservice A/S:
Biloppretter/ Billakkerer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter

8.949 nye personbiler og bilsalget friskmeldt
Nissan Ariya på topp i februar
8.949 biler i februar viser i all tydelighet at krisen for nye personbiler er lagt bak. Nissan halte i land modellseieren med Ariya.
De gode januartallene var ikke kun et blaff, men bekreftes av nok en god måned. Februar endte med 8.949 nye personbiler, opp 35,9 prosent sammenliknet med fjorårets svake februar. Landets største bilimportør, Harald A. Møller, har allerede skrudd opp årets prognose til 135.000 nye personbiler.
- Selv om økningen i registreringstakten ser lovende ut, er vi fortsatt bare på vei mot et normalnivå på om lag 140 000 – 150 000 biler, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
Om det er Tesla-skam eller om Tesla sparer kruttet slik de ofte har gjort til kvartalsavslutningene, er vanskelig å ha noe klart svar på. Teslas nær halvering av volumet målt mot februar i fjor kan uansett ikke forklares med mangel på biler. Nye, uregistrerte Teslaer er det mange av i landet.
De siste dagers offensiv fra Teslas side var ikke nok til å presse Model Y foran Nissan Ariya på modellstatistikken. Toyota bZ4x endte som nummer tre, kun 30 biler bak Model Y med VWs ID.4, ID.7 og ID.3 på de neste plassene. Volkswagen er så langt i år klart største bilmerke foran Toyota.
Nye biler i Norge handler nesten utelukkende om elektriske drivlinjer. Elbilandelen ser ut til å ha bitt seg fast på 95 prosent, det er ingen fossile modeller blant de 25 mest fortrukne og det er smuler igjen å fordele på de andre drivlinjene hvor den lille SUV-en Toyota Yaris Cross er suveren vinner.
Til tross for stadig flere kinesiske merker og modeller i Norge: Det største kinesiske merket i februar, BYD, er først og finne på en 12. plass fulgt av Xpeng. Totalt snappet de kinesiske merkene til seg 11,7 prosent av nybilkjøperne hvor de fire største sto for 8,7 prosent av volumet. Til sammenlikning økte Volkswagen fra 7,7 prosent i februar i fjor til 14,8 prosent i år.
To av tre nybilkjøpere valgte modeller med firehjulsdrift i februar.
Importen av brukte personbiler fortsetter å øke, men fortsatt med lite volum – til 434 enheter i forrige måned. Drøyt sju av ti modeller var elektriske.
Nøkkeltall februar 2025 (februar 2024)
* Totalvolum 8 949 (+34,0
%)
* Elbiler: 94,7 % (90,5 %)
* Hybrider: 1,7 % (3,9 %)
* Dieselbiler: 1,6 % (2,8 %)
* Ladehybrider: 1,6 % (1,8 %)
* Bensinbiler: 0,4 % (1,0 %)
* 4x4: 66,2 % (63,4 %)
* Eierskifter: 38 091 biler (+7,1 %)
* Bruktimport: 458 biler
(+53,7 %)
TOPP 20 PERSONBILER
Februar 2025 | Januar - februar 2025 | ||||
1. | Nissan Ariya | 627 | 1. | Toyota bZ4X | 1 762 |
2. | Tesla Model Y | 604 | 2. | Volkswagen ID.4 | 1 342 |
3. | Toyota bZ4X | 574 | 3. | Nissan Ariya | 1 171 |
4. | Volkswagen ID.4 | 512 | 4. | Tesla Model Y | 965 |
5. | Volkswagen ID.7 | 389 | 5. | Volkswagen ID.7 | 879 |
6. | Volkswagen ID.3 | 335 | 6. | Volkswagen ID.3 | 872 |
7. | Tesla Model 3 | 311 | 7. | Tesla Model 3 | 635 |
8. | Kia EV3 | 287 | 8. | Skoda Enyaq/Coupe/RS | 556 |
9. | Skoda Enyaq/Coupe/RS | 275 | 9. | Volvo EX30 | 474 |
10. | Volvo EX30 | 261 | 10. | BMW i4/M50 | 400 |
11. | Audi Q4 e-tron | 201 | 11. | Audi Q6 e-tron | 394 |
12. | Audi Q6 e-tron | 194 | 12. | Kia EV3 | 391 |
13. | Hyundai Kona | 172 | 13. | Audi Q4 e-tron | 376 |
14. | Mazda MX-30 | 169 | 14. | Ford Explorer EV | 327 |
15. | BMW iX1 | 160 | 15. | BMW iX1 | 322 |
16. | BMW i4/M50 | 157 | 16. | Hyundai Kona | 300 |
17. | MG4 | 156 | 17. | Mazda MX-30 | 292 |
18. | Volvo EX40 | 154 | 18. | MG4 | 275 |
19. | Xpeng G6 | 141 | 19. | Volvo EX40 | 267 |
20. | Peugeot E-5008 | 123 | 20. | Mercedes-Benz EQB | 261 |
Totalt | 8 949 | Totalt | 18 292 |