-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Nissan Note: Blir du med på notene?
Nissan skal bli ny
Først publisert i BIL 5 - 2006.
Nissan har av mange blitt regnet som litt sidrompa. De siste årene har det vært modelltørke med få attraksjoner på personbilsiden. Nå skjer det endringer. Nissan har selv overtatt styringen i Norge, og de neste tre årene vil det komme flere nye modeller enn noen gang. De lover ti helt nye biler, inkludert nyttekjøretøyer, og i tillegg skal det komme 17 oppgraderinger.
Note er første eksempel på den nye tiden, en liten flerbruksbil med masse plass. Den er en nær slektning av Renault Modus, ved at den er bygget på samme plattform.
Fram og tilbake
Nissan Note er utrolig praktisk. De som har jobbet med seter og utnyttelse av plassen i bilen må ha lagt hele sin sjel i dette arbeidet.
I baksetet sitter alle høyt og godt. Bortsett fra i midten kan man faktisk sitte med flosshatt, så stor er takhøyden.
Baksetene kan justeres fram og tilbake i lengderetning. Dermed kan man se nye kombinasjoner – som femseter med begrenset bagasjeplass eller som to-seter med masse plass til bagasje.
Under høyre forsete er det på de fleste modeller en kasse for lagring av ting og tang. For å komme til vipper man seteputen fremover. Smart.
Hattehyllen kan settes i flere posisjoner og det gir økt fleksibilitet.
I hanskerommet er det plass til utrolige 12 bokser med mineralvann. Noen bedre?
Det er små bord som kan festes på forseteryggene.
Baksetelyset er delt med en stråle til hvert sete.
Brede seter, kanskje litt hard rygg, men god komfort.
Et minus er at bilen ikke har åpning i bakseteryggen, slik at du kan ha med skiene inne i bilen, selv om du har med fire passasjerer.
Bensin og diesel
Fire motorvarianter leveres – to bensin og to diesel. Bensinmotorene har 1,4- og 1,6-liters volum, mens de to dieselmotorene, som begge er på 1,5-liter, yter 68 eller 86 hk. Partikkelfilter til dieselmotorene kommer
ikke før senere – det burde vært fra dag en. På bakgrunn av dieselmotorenes fremgang her i landet de seneste årene, er det all grunn til å forvente at dieselversjonene blir mest solgt.
Fem gear er standard, og i hastighet rundt 100 km/t sitter man bare å drømmer om et sjettegear som kan redusere turtallet og senke støynivået. Forøvrig er det bare de dyreste modellene som har ESP.
Nissan kommer også med en annen ny modell i år. Dagens Almera skiftes ut med Nissan Tiida, en bil som ble presentert på bilutstillingen i Tokyo i fjor. Tiida kommer bare som femdørs kombi, og den blir produsert i Japan.
Kort om bilen:
Pris: kr. 185.300,-
Motor: 4-sylindret rekkemotor. 1386 ccm. 65 kW (88 hk) v/5200 o/min. 128 Nm v/3200 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 408 x 169 x 155 cm. Akselavstand: 260 cm. Egenvekt m/fører: 1092 kg. Tillatt totalvekt 1546 kg.
Dekk: 185/65R15.
Bagasjerom: 383 liter (VDA).
Tankvolum: 46 liter.
Aks. 0 – 100 km/t: 13,1 sek.
Toppfart: 165 km/t.
Forbruk blandet kjøring: 0,63 l/mil.
CO2-utslipp: 150 g/km.
Konkurrenter: Opel Meriva og Ford Fusion.