-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
En SUV-vinner er tilbake
Når Nissan i disse dager slipper tredje generasjon Qashqai løs på norske bilkjøpere, er det i forvissning om at fossile biler ikke lenger har samme appell som da Qashqai for drøyt ti år siden var landets mest kjøpte SUV.
Riktignok skjedde det ikke samtidig, men 3,1 millioner biler gjorde Nissan Qashqai til både Europas og Norges mest kjøpte SUV.
Drøyt 33.000 av dem har rullet ut på norske veier (OFV-tall) etter at Nissan i 2007 satte crossoverbegrepet ettertrykkelig på kartet med bilen som var litt, men ikke for mye SUV, og som samtidig var litt personbil og litt stasjonsvogn. En +2-variant med tre seterekker fikk også mange tilhengere.
Nå tas Qashqai til neste nivå, den blir bare tilgjengelig med bensinmotor og samtidig erkjenner Nissan at i Norge er biltypen litt på hell.
Rimelig 4x4
Til gjengjeld kjøres 4x4-varianten fram med et så beskjedent pristillegg (20.000 kroner) at det skal godt gjøres å la pris overstyre fordelene det er å kjøre rundt i vinter-Norge og på dårlig vedlikeholdte hytteveier med drift på alle hjul. Dette til forskjell fra tidligere Qashqai-modeller hvor 4x4 bare har fulgt hver femte bil.
2021-utgaven bygges naturligvis over en felles Renault/Nissan-lest, men generasjon tre er litt større enn forgjengeren både utvendig og innvendig, laster mer bagasje, er vesentlig mer styrepresis og løftes adskillige hakk opp på komfortstigen med lavere sitteposisjon og massasje i setene på toppmodellen.
Utstyrspakkene heter Visia, Acenta, N-Connecta, Tekna og Tekna+.
Tett på nett
Qashqai kobles nå mye tettere opp mot nettet, Google Alexa er der for å hjelpe deg, og det vil være mulig å overvåke bilen via app som eksempelvis å legge inn sperrer for toppfart, kjøretid og kjøreområde.
I det hele tatt er litt forsinkede Qashqai lett å like. Den har endelig fått heldigital instrumentskjerm med grafikk og valgmuligheter ikke ulikt det VW byr på. Og best av alt: infotainmentskjermens størrelse og skarphet harmonerer med det som nå forventes av en bil som topputstyrt med den største av de to motorvalgene så vidt bikker en halv million før vinterdekk og tilhengerfeste.
Bare bensin
Dieselalternativet, som i historisk sammenheng har stått for 61,7 prosent av Qashqai-volumet i Norge, er nå historie. Eneste valg så langt består av en 1,3-liters rekkefirer på tvers fra samarbeidet med Mercedes. Den leverer 140 hk, alternativt 158 hk.
Alle som går for 4x4 (bare 158 hk) får multilink bakhjulsoppheng og 20 tommer store hjul i pakken. Også minste motoralternativ produseres med 4x4, men selv om du insisterer på akkurat den kombinasjonen, er det langt fra sikkert at importøren lar seg overtale. Nissan regner med at norske kjøpere gjør som de pleier og krysser av i alle rubrikkene om de først bestemmer seg for Qashqai.
CVT tilbake
Med 140 hk følger seks manuelle gir, mens den kraftigste varianten blir kun å få med en ny CVT-kasse tvangsstyrt i sju trinn. Vår erfaring med den er at kassen oppfører seg mer som en dobbeltclutchkasse enn som tradisjonell og turtallsglad CVT.
Nissans e-Power energipakke blir først tilgjengelig i Qashqai neste år. Her yter bensinmotoren 190 hk, men den har ikke annen funksjon enn å konvertere bensin til strøm for å drive bilens elmotor. Altså som en avansert hybrid uten ladeledning, men med 1,8 kWt bufferbatteri og én pedals funksjon.
Hva prisen blir på den tekniske løsningen som Nissan i noen år nå har gjort suksess med i Japan er ikke klar, ei heller hvordan den kommer ut av det norske avgiftsregimet.
Rimeligste Qashqai koster nå fra 356.900 kroner. Du finner data og priser for alle varianter i vår nybilbase.
Motor: | 1332 ccm, R4, turbo bensin |
Effekt/moment: | 158 hk/270 Nm |
Drivlinje: | 7A/CVT, forhjulsdrift |
0-100 km/t: | 9,2 sek |
Toppfart: | 199 km/t |
Forbruk oppgitt/test: | 0,65/0,64 l/mil |
CO2/NOx: | 146 g/km/19,8 mg/km |
Energiforbruk: | 56,42 kWt |
Mål LxBxH: | 443/184/163 cm |
Akselavstand: | 267 cm |
Bakkeklaring: | Ikke oppgitt |
Bagasjerom: | 436 - 1447 liter |
Egenvekt: | 1468 kg |
Tilhengervekt: | 1800 kg |
Euro NCAP: | Ikke testet |
Garanti: | 5 år/100 000 km |
Pris fra: | Kr. 347 000 |
Pris testbil: | Kr. 498 000 |
Miljøklasse: | E |
Nissan Qashqai Xtronic Tekna+ 2WD |