-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Ny Qashqai kommer til sommeren
Når en ny generasjon Nissan Qashqai kommer på markedet til sommeren, får den en drivlinje som er unik for Nissan. Dessuten et helt nytt interiør med smarte løsninger.
Da vi skrev om bilen i november savnet kollega Jon Winding-Sørensen tekniske detaljer, men han gir uansett en god oppsummering av hvor viktig denne modellen har vært for Nissan og at det er grunn til å legge lista høyt foran det neste generasjonsskiftet.
Qashqai bli første Nissan i Europa som skal tilbys med e-Power, et hybridsystem Nissan foreløpig er alene om, men som har vist seg meget populært i Nissans hjemland.
e-Power skiller seg ut ved å benytte en elmotor tilsvarende den som sitter i Leaf for å drive hjulene, men i stedet for en batteripakke på hundrevis av kilo benytter Nissan en kompakt forbrenningsmotor som genererer strøm til et kompakt batteri som i sin tur driver elmotoren.
De påstår hybridsystemet kun øker bilvekten med 22 kg.
Du husker kanskje prinsippet fra den originale Amperaen, men i motsetning til Opelen er ikke Nissan-systemet ladbart, så bensinmotoren putrer og går i de fleste situasjoner på sitt ideelle turtall.
I Qashqai leveres e-Power med drift på forhjulene og en effekt på 140 kW (190 hk) samt maks dreiemoment på 330 Newtonmeter – og du vil få noen av fordelene elbiler byr på, som kraftig akselerasjon og en-pedal-funksjon.
Men momsfritak og kollektivfelt er bare å glemme.
Som alternativ leveres nye Qashqai med en 1,3-liters turbo bensinmotor med mild hybridteknologi. Denne leveres i to effektklasser, 140 og 158 hestekrefter, manuell eller CVT girkasse samt for- eller firehjulsdrift (se tabell nederst i saken).
Nissan lover helt nytt interiør med høyere kvalitetsfølelse og ny teknologi som skal gjøre kjøringen sikrere og mer komfortabel.
Infotainment-systemet har en skjerm på ni tommer og er kompatibel med Android Auto og Apple CarPlay, sistnevnte med trådløs oppkobling. Et Bose Premium Sound-system med 10 høyttalere sørger for underholdningen.
Topp utstyrte modeller får et 12,3-tommers digitalt instrumentpanel, og Nissan vil tilby head-up display på 10,8 tommer som de påstår gir det største bildet i klassen.
Sikten fremover, til siden og bakover er forbedret takket være bredere frontrute, smalere A-stolper og dørmonterte speilhus. Økt akselavstand skal sørge for bedre baksetekomfort mens bagasjerommet får økt kapasitet slik at det rommer 504 liter.
Nye Qashqai skal være klar for Norge til sommeren.