-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Nissan Primera 2.0
Noen sier den er elegant, provoserende og tøff sier andre – og det er en Nissan vi snakker om!
Først publisert i BIL 3 - 2003.
I den nyeste Primeraen har Nissan fått en bil folk tar stilling til. Få har kommentert den som stygg, de mest skeptiske har strukket seg til å si at den er spesiell, men de fleste tar den som et friskt innslag i en ellers konservativ Nissan-stall. Det er ikke bare eksteriøret som gjør at Primera skiller seg fra mengden, også interiøret og da spesielt instrumenteringen og betjeningen av radio og klimaanlegget gjør Primera spesiell.
Femdørsmodellen har samme interiørdesign som sedanen og stasjonsvognen og det er stort sett bare bakenfor bakdørene du finner forskjell. Hekken er litt høyere enn sedanens, og ryggekameraet er nyttig. Den store bakluken gir adkomst til et stort og ryddig bagasjerom. Ved å legge ned bakseteryggen kan du øke plassen ytterligere. Lastehøyden er gunstig, men bakhjulsopphenget er plasskrevende og bagasjeromgulvet skråner oppover mot baksetet. Det kan derfor være vanskelig å stable gjenstander slik at de ikke sklir bakover.
Den nye 2-litersmotoren har nydelig gange, og er vesentlig mer stillegående og vibrerer mindre enn toliteren vi kjenner fra forrige generasjon Primera. Dette gjør det mer behagelig å utnytte motoren på høyere turtall. 140-hesteren oppleves som arbeidsvillig, og gir Primera nok kraft til at den innfrir i forhold til den ellers sportslige karakteren.
Fjæringskomforten ligger på den sportslige siden og på humpete og hullete Oslo-gater oppleves den som litt vel sporty. På landeveien er komforten bedre, men støynivået på grov asfalt er høyere enn strengt tatt nødvendig med piggfrie vinterdekk, og vår bil hadde nok tjent på å ha smalere vinterdekk både for komforten og fremkommelighetens del. Sannsynligvis ville ikke den sportslige karakteren lide heller.
NISSAN Primera 2.0 5d:
Motor: 4-sylindret. Sylindervolum: 1998 ccm.
Effekt: 103 kW (140 hk) v/6000 o/min.
Dreiemoment: 192 Nm v/4000 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. 6M.
Dekk: 215/50HR17. Mål: Lengde: 456,7 cm. Bredde: 176,0 cm. Høyde: 148,2 cm.
Akselavstand: 268,0 cm.
Sporvidde f/b: 152,8/153,4 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1414 kg. Tillatt totalvekt: 1910 kg. Maks vogntogvekt: 3410 kg. Maks taklast: 100 kg.
Bagasjerom: 450 liter (VDA).
Tankvolum: 62 liter.
Aks. 0 - 100 km/t: 9,8 sek
Toppfart: 200 km/t
Forbruk bykjøring: 1,19 l/mil
Forbruk landevei: 0,69 l/mil
Forbruk snitt: 0,87 l/mil
CO2-utslipp: 208 g/km
Pris: kr. 309.900,-
Forbruk i følge 99/100/EU.