Nissan Primera

Glem at Primera har vært traust og kjedelig – nykommeren skiller seg virkelig ut fra mengden. Komforten er også løftet flere hakk.

Publisert Sist oppdatert


Først publisert i BIL 1 - 2002.

Sedanen – som ved første øyekast ser ut som en kombikupé – har fått en kraftig,"maskulin" bakende med store baklys og høyt bagasjerom. Den høye bakparten gir dårlig sikt i nærområdet bakover, og for å bøte på det har Nissan gjort den genistreken å utstyre Primera med ryggekamera som automatisk overfører bilde til skjermen på midtkonsollen når reversen legges inn. Systemet leveres riktignok ikke på det laveste av de tre utstyrsnivåene,men er standard på de to andre. Det vesle kameraet er plassert like over skiltet, der skiltlyset sitter, og overfører et skarpt sort/hvitt-bilde til skjermen. Det skal bli interessant å se om snøføyke og is legger seg på linsen og hindrer sikten.

Midtplassert
Førermiljøet ellers er – for å si det nøytralt - uvant. Ikke bare bryterpanelet, men alle instrumentene er midtplassert. Når blikket flyttes fra veien for å søke speedometer eller turteller, ser man bare en glatt plastflate der man er vant til å hente informasjonen. Blikket må rettes ned og til høyre, og dette tar det noe tid å venne seg til. Instrumentklokkene er heller ikke spesielt store, og merkelig nok er det den informasjonen man trenger minst under kjøring – nemlig oljetemperatur og bensinnivå – som er plassert nærmest førerplassen.

Primera kommer med fire alternativer under panseret. Basismodellen har en turtallsvillig 1,6-liters motor med femtrinns manuell gearkasse. 1,8-literen, som har et merkbart høyere dreiemoment, kan kombineres med enten femtrinns manuell kasse eller firetrinns automat. Den største bensinmotoren, 2-liter med 140 hester, leveres enten med sekstrinns manuelt gear eller CVTgear. En dieselmotor står også på programmet, nemlig den samme 2,2-literen som sitter i X-Trail. Nissans TDi-motor er sammenlignbar med PSA-gruppens kultiverte og lydsvake HDi-motorer. Primera-dieselen virker litt mer sedat, men akselerasjonstallene viser at det ikke er tilfelle i praksis. Vi blir nok litt lurt av Nissans mykere turboeffekt, den sparker ikke i gang så brått som hos de franske konkurrentene.

Nissan har utviklet nye hjuloppheng til nykommeren. Foran er det splitter nytt, mens bakhjulsopphenget er modifisert fra den utgående Primera, blant annet med større og bløtere opphengsforinger.

Bedre komfort
Når bilen blir provosert i svingene,viser den seg å være noe myk bak. Dette er litt uvant til Nissan å være, for tradisjonelt har jo et fast oppsett vært en medvirkende årsak til at Primera har vært kjent for glimrende kjøreegenskaper – på bekostning av komforten.

Som leserne er kjent med, er vi forsiktige med å komme med bombastiske konklusjoner om en ny bil før vi har kjørt den på norsk asfalt – det gjelder spesielt bilens støydemping. Etter vårt første møte med den nye Primera på spanske veier, kan vi slå fast at Nissan har arbeidet meget seriøst med å forbedre komforten. Kanskje har kjøreegenskapene blitt litt dårligere, men komforten har blitt mye bedre. Dette gjelder så vel fjæring og demping, som hjuloppheng og støy.

Akselavstanden er økt 8 cm, og dette har i stor grad kommet benplassen i baksetet til gode. Med sitt 450 liter store bagasjerom er sedanen tilgodesett med en tanke mindre lasteplass enn forgjengeren, og her merker vi oss at bagasjelokket ikke er utstyrt med innvendig gripehåndtak. Stasjonsvognen har 11 cm lengre overheng bak, og dette betyr større lasterom enn tidligere – og her finner vi innvendig håndtak.

Avstandsholder
Seks kollisjonsputer og automatisk klimaanlegg hører til standardutstyret. Elektronisk stabilitetskontroll (ESP) kan foreløpig bare leveres i kombinasjon med 2-literen, men skal senere også kunne kombineres med 1,8-literen.

Intelligent Cruise Control (ICC) kan leveres sammen med 2-literen med automatgear. Intelligens-begrepet skyldes at ICC, i tillegg til å fungere som en vanlig fartsholder, også har avstandsfølere som gir signal slik at farten bremses automatisk hvis avstanden til bilen foran blir for liten – for liten i forhold til en forhåndsdefinert sikkerhetsmargin. Dette gjøres først ved å dra ned motorturtallet, og deretter, hvis nødvendig, ved å aktivere bremsene. Dette er ikke noen nyhet, for Mercedes har allerede tatt i bruk et slikt system, men det er første gang det er tilgjengelig i en bil på Primeras prisnivå. Og systemet fungerer upåklagelig, både ved bykjøring og i høyere hastighet på motorvei.

I skrivende stund kjenner vi ikke prisene. Nå gjelder nye betegnelser på utstyrsnivå: Visia, Acenta og Tecna. Salgsstart er 1. mars for sedan og stasjonsvogn, mens femdørs kombikupé er klar fra 1. september. Nissan har foreløpig ingen konkrete planer om å komme med en GT-utgave av Primera.

DETTE ER NISSAN Primera:

Lengde: 456,7 cm (st.vogn 467,5 cm). Bredde: 176,0 cm. Høyde: 148,2 cm. Akselavstand: 268,0 cm. Sporvidde f/b: 152,8/153,4 cm. Bagasjeromvolum: 450 liter. (VDA). Tankvolum: 62 liter.
Data basert på sedan med manuelt gear. Forbruk i følge 99/100/EU.

Powered by Labrador CMS