Noe schizofren

Den ser ut som en SUV, selv når den bare har tohjulstrekk. Men hva om man gir Qashqai 150 hesters diesel og firehjulstrekk – blir den mer SUV av det?

Publisert Sist oppdatert

Nissan Qashqai

Først publisert i Bil 1-2008.

La oss slå det fast med en gang, noen terrengbil er ikke Qashqai – men den fyller en rekke av de øvrige kriteriene som gjør at folk velger seg en SUV. Kjøper du Qashqai får du høyere bakkeklaring, du sitter høyere, og ikke minst – dere ser litt mer ut som en aktiv villmarksfamilie, selv om dere bare tar turen på kiosken for å kjøpe smågodt…

Under halvparten

I Norge har så langt nesten 800 av de snaut 2000 Qashqaikjøperne, som har fått bilen sin, valgt firehjulstrekk – noe som, ikke overraskende, er betydelig høyere enn hva Nissan forventer for resten av Europa.

Topputgaven av Qashqai har en toliters dieselmotor som har sin opprinnelse hos Renault. Det betyr at den ikke tilhører den siste generasjonen dieselmotorer. Den er sterk og fleksibel, men bråker litt mer enn vi skulle ønske oss – særlig når den er kald og ved kraftig akselerasjon.

150 dieselhester kler imidlertid bilen helt perfekt, og bidrar i stor grad til å løfte SUV-følelsen med mange hakk. Den gir deg også mulighet til å trekke tilhengere på inntil 1400 kilo – noe som kan være interessant for kjøpere av denne typen biler.

Bra automatkasse

Til denne motoren kan du velge manuell eller automat – og da snakker vi om konvensjonell, sekstrinns automatkasse. Vi har tidligere kjørt Qashqai med den trinnløse CVT-kassen i kombinasjon med 141 hesters bensinmotor, og holder absolutt en knapp på den tradisjonelle gearkassen.

Velger du den største utstyrsvarianten får du blant annet stort glasstak, Xenonlys, stemmestyrt handsfree, tosoners klima og en lang rekke annet, mer eller mindre nyttig, utstyr. Mer interessant er at kvalitetsfølelsen i bilen er svært god – dette gjelder ikke minst for plasten som er brukt i interiøret.

Upresset og med stabilitetskontrollen (ESP) slått på opptrer Qashqai helt ukomplisert på veien. Høyden og en optimalisering mot komfort gjør imidlertid at bilen blir tydelig understyrt om du presser den ut mot grensene.

Skulle du finne på å slå av ESP får du en litt uforutsigbar bil som understyrer samtidig som den gjerne byr på en bakhjulsskrens. Totalt sett får du en kjøreopplevelse som tenderer mer mot de små SUVene enn mot kompaktbiler som Volkswagen Golf og Ford Focus.

Mye bil for pengene?

For mange har Qashqai vært en prisgunstig inngang til SUVmarkedet, men med stor motor, mye utstyr og automatgear beveger bilen seg over 400.000 kroner – det betyr at prisforskjellen opp til topputgaven av X-trail med samme motor er under 50.000 kroner.

Kan du klare deg med en SE i stedet for en LE, er forskjellen under 20.000 kroner. Også biler som nye Volkswagen Tiguan og salgssuksessen Mitsubishi Outlander vil kunne være med å slåss om kundene til denne bilen.

Det blir altså vanskeligere å velge Nissan Qashqai ut fra pris når du kommer opp på dette nivået. Men for deg som ønsker deg en praktisk kompaktbil som også kan ta deg helt opp til hytta på en snøfull dag er Qashqai et svært godt alternativ.

Fakta om Nissan Qashqai 2.0 dci Tekna automat:
Pris: kr 411.000
Pris testbil: kr 447.000
Motor: 4-syl. turbodiesel, 1994 ccm
110 kW (150 hk) v/4000 o/min
320 Nm v/2000 o/min
LxBxH: 432 x 178 x 263 cm
Akselavstand: 263 cm
Egenvekt m/fører: 1674 kg
Tillatt totalvekt: 2085 kg
Dekk: 215/60R17
Bagasjerom: 410 liter (VDA)
Tankvolum: 65 liter
Aks. 0–100 km/t: 12 sek
Toppfart: 185 km/t
Forbruk, blandet kjøring: 0,78 l/mil
CO2-utslipp: 208 g/km

Powered by Labrador CMS