-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
PRØVEKJØRT: Nissan Qashqai e-Power Tekna+
Elbil uten elbilfordeler
Nissan Qashqai e-Power er elbilen med eget bensinkraftverk og som ikke nyter godt av en eneste elbilfordel.
Først publisert i bladet BilAutofil nr. 1-2023
Nissan Qashqai e-Power er vanskelig å forstå. Ok, den har en spesiell hybridløsning hvor bensinmotoren i utgangspunktet kun fungerer som strømprodusent for å fore elmotoren som driver bilen med energi. Fordelen er høyere motoreffekt og litt lavere forbruk enn vanlig Qashqai, mens det på minussiden står skrevet høy pris, lav tilhengervekt og fravær av firehjulsdrift med store bokstaver.
Qashqai har figurert som Nissans mest kjøpte bil i Europa i en årrekke, og vil trolig fortsatt være det en stund til. Men e-Power-varianten med utslipp på 122 g/km er likevel så langt unna flåtekravet til EU på 95 g/km, at Nissan må kompensere betydelig med elbiler for å komme under de nevnte 95 gram.
Koster ekstra
Spørsmålet er om Qashqai-kjøperne vil legge så mye ekstra i potten for å få så lite tilbake! I Norge er prisforskjellen opp fra e-Power Tekna+ til tilsvarende «vanlig» Qashqai hele 42.100 kroner. Det skal kjøres svært mange mil med e-Power-varianten for å spare inn standardbilens merforbruk.
Selv når det krysses av for Tekna+ og 4x4, koster e-Power 12.100 kroner mer. e-Powers eneste fordel – slik jeg ser det – ligger i e-pedalens funksjon som gjør at bilen i de fleste situasjoner kan kjøres og bremses med gasspedalen. Det gjør kjøringen enklere og mer komfortabel i urbane miljøer.
Bankes av Toyota
Derfor kan det være naturlig å sammenlikne med nylig lanserte og omtrent like store Toyota Corolla Cross som har samme motorytelse (190 hk), som på papiret drikker omtrent like mye bensin som Qashqai e-Power (0,53 liter/mil), men som koster vesentlig mindre og i tillegg leveres med firehjulsdrift - og kun det.
Nissan oppgir WLTP-forbruket til 0,54 liter/mil. Mitt testforbruk under svært snill kjøring vekslende mellom motorvei, landevei og bykjøring endte på 0,60 liter/mil.
(saken fortsetter)
Godt utstyrt
Det betyr ikke på noen måte at jeg advarer mot å se nøyere på Qashqai. 2022-lanserte Mk 3 er passe stor for en kompakt familie, den er over gjennomsnittlig morsom å kjøre og samtidig komfortabel. Nissan har gjort seg flid med interiøret, det oser ikke av billigste plast som i enkelte av konkurrentene, setene er gode å sitte i med massasje foran, det er helt grei plass i baksetet, bagasjerommet laster nok for de fleste og halvparten av det doble gulvet kan reises på høykant som en skillevegg inn mot resten av rommet og åpner for et praktisk rom til å stable handleposene.
Det skal kjøres svært mange mil med e-Power-varianten for å spare inn standardbilens merforbruk
Ekstra lett er det å komme inn i baksetet gjennom dører som åpner nær vinkelrett på bilen. Men 40/60 splitting av bakseteryggene og ingen skiluke, gjør det vanskelig å frakte skiene inne i bilen med passasjerer i baksetet.
Fire kameraer
Instrumenteringen henter design fra andre Nissan-modeller med oversiktlig speiling av informasjonen hvor den viktigste også leses av i headupdisplayet på frontruten. Konservativt nok holder Nissan fast ved eget og oversiktlig panel for klimaanlegget. Infotainmentskjermens programtilnærming er grei å finne fram i uten å være noe forbilde. Men god oppløsning på skjermen og fireveis kameradekning gjør bilen svært lett å parkere.
Mitt Qashqai-valg: 158 hk Tekna/Tekna+ med 4x4. En firehjulsdrevet SUV vil alltid være mer attraktiv på bruktmarkedet enn en som bare trekker på to hjul.
VI SYNES
Nissan Qashqai har mange gode trekk, men velg 4x4 framfor e-Power-varianten.
Nissan Qashqai e-Power Tekna+
Pris billigste* | Kr. 496 700 |
Pris testbil* | Kr. 591 000 |
Motor: | 1497 ccm, R3, bensin |
Effekt/moment: | 158 hk - 250 Nm |
Elmotor: | 190 hk - 330 Nm |
Samlet effekt: | 190 hk - 330 Nm |
Drivlinje: | A1, forhjulsdrift |
0-100 km/t: | 7,9 sek |
Toppfart: | 170 km/t |
Forbruk/test: | 0,54/0,60 l/mil |
CO2: | 122 g/km |
Mål LxBxH: | 443/184/163 cm |
Akselavstand: | 276 cm |
Bakkeklaring: | 17,5 cm |
Bagasjerom: | 504 - 1 440 liter |
Drivstofftank: | 55 liter |
Egenvekt: | 1 672 kg |
Tilhengervekt: | 750 kg |
Garanti: | 5 år/100.000 km |
Miljøklasse: | E |
* Frakt/levering i tillegg. | |
Kilde: Produsent/Statens vegvesen/OFV |