-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Populær Nissan Qashqai blir litt bedre
Når Qashqai nå oppgraderes handler det først og fremst om å holde trykket oppe på EUs sjette mest kjøpte bilmodell og Nissans viktigste i Europa.
Den crossoverliknende SUV-en Qashqai har vært en formidabel suksess for Nissan i Europa, og særlig generasjon to som kom i 2014 løftet Qashqai opp på EUs ti-på-topp bestselgerliste.
Også i Norge har det gått bra. Her har Nissan levert ut rett over 30.000 eksemplarer siden førstelanseringen i 2007, bruktimporten inkludert. Qashqai overtok som Nissans norske bestselger etter X-Trail, og var det til elbilsalget eksploderte med Leaf i 2012.
Kosmetikk
Selv om oppgradert Qashqai er tøffere i trynet på grunn av ny grill og LED-lys, tar Nissan overraskende små grep. Riktignok er det all grunn til å glede seg over lavere støynivå på grunn av bedre isolering og tykkere glass i sidevinduene, men de fleste endringene ligger mer på den kosmetiske og elektroniske siden. Selve drivlinjen endres ikke.
Fortsatt handler Qashqai om to bensinmotorer (115 og 163 hk) samt to dieselmotorer (110 og 130 hk). Bare den minste bensinmotoren og den største dieselmotoren er tilgjengelig med CVT automatgir mens 4x4 begrenses til dieselutgaven med 130 hk.
Ikke 4x4 og automat
Det betyr at kombinasjonen av 4x4 og automatgir heller ikke nå blir tilgjengelig på Qashqai, men bare på storebror X-Trail som bygges over samme tekniske lest. Fortsatt vil Qashqai være fremhjulsdrevet for de fleste (86 prosent så langt i år). Sju av ti kunder velger bensinvariantene.
På spørsmål om Nissan, som sammen med partner Renault er verdensledende på elektriske biler, planlegger Qashqai som ladehybrid eller med batterielektriske drivlinje, var svaret kun hoderisting. Så skjer ikke.
Derimot inneholder oppgraderingen flere førerstøttesystemer som gjennom Pro Pilot-programmet peker mot selvkjør.
Mer førerstøtte
Ikke det at Qashqai på noen måte blir selvkjørende når siste trinn i oppgraderingen er på plass i første halvdel av 2018, men deretter passer Qashqai i det minste på å holde seg i kjørefeltet om sjåføren er uoppmerksom. Avstanden til bilen foran reguleres gjennom aktiv cruisekontroll. Nivå to av fem nivåer kalles dette i selvkjørspråket.
Nødbremsen fra 2014 utvides nå med fotgjengergjenkjenning. Systemet stopper bilen helt i opptil 40 km/t.
Mange biler har allerede dette i dag, så her kommer egentlig bare Nissan etter for ikke å bli akterutseilt på sikkerhet – og for å kunne tilfredsstille kravene til fem stjerner i kollisjonstestprogrammet til Euro NCAP. Både første og andre generasjon Qashqai innehar fem stjerner.
Mer utstyr
Med oppgraderingen innføres Tekna+ som ny topputstyrsklasse. Pakken inneholder Bose lydanlegg med åtte høyttalere og forbedrede seter med eget Tekna+ design. Men kjøling i setene på varme sommerdager slik Kia tilbyr er bare å glemme.
Hva jeg synes om å kjøre Qashqai?
De endringene Nissan foretok med generasjon to var nå spist opp av konkurrentene. Den knallharde konkurransen i bilklassen får ikke Qashqai til å framstå som mer enn gjennomsnittlig selv med de grep som nå tas i forhold til demping, fjæring og forbedret styrefølelse.
Fortsatt en vinner
Det betyr ikke at Qashqai på noen måte har tapt. Høy grad av pålitelighet i kombinasjon med solid sosial aksept gjør at Qashqai fortsatt kommer til å være en vinner.
La meg til slutt nevne en liten og ny detalj: Hill Start Assist slipper ikke opp bremsene etter noen sekunder som er vanlig, men holder bilen i ro i inntil tre minutter. Deretter kobles den elektriske parkeringsbremsen automatisk inn hvis føreren ikke reagerer.
Endringen er et direkte svar på kundeirritasjon over at bakkestarthjelpen normalt ikke holder bilen lenge nok i ro.
Mål LxBxH: | 438/184/159 cm |
Akselavstand: | 265 cm |
Motor: | 1618 ccm, R4 turbobensin |
Effekt: | 120 kW/163 hk |
Drivlinje: | 6M/tohjulsdrift |
Moment: | 240 Nm |
0-100 km/t: | 8,9 sek |
Toppfart: | 200 km/t |
Oppgitt forbruk: | 0,58 l/mil |
CO2 | 134 g/km |
Maks tilhengervekt: | 1500 kg |
Pris: | Ikke klar |