Nissan X-Trail
Nissan X-Trail
Nissan X-Trail
Nissan X-Trail
Nissan X-Trail
Nissan X-Trail
Nissan X-Trail
Nissan X-Trail
Nissan X-Trail
Nissan X-Trail
Nissan X-Trail
Nissan X-Trail
Nissan X-Trail
Nissan X-Trail
Nissan X-Trail
Nissan X-Trail
Nissan X-Trail
Nissan X-Trail
Nissan X-Trail
Nissan X-Trail
Nissan X-Trail
Nissan X-Trail
Nissan X-Trail
Nissan X-Trail
Nissan X-Trail
Nissan X-Trail
Nissan X-Trail
Nissan X-Trail
Nissan X-Trail

Nissan X-Trail med bensinmotor

Nissans 163 hk bensinmotor er nå på plass i X-Trail. Du sparer 14.000 kroner sammenliknet med dieselutgaven, men mister tilgang til 4x4 eller automat.

Publisert Sist oppdatert

Når Nissan nå har puttet den store bensinmotoren fra Qashqai (163 hk/240 Nm) inn i X-Trail, er det 14.000 kroner å spare sammenlignet med samme bil med 130 hk dieselmotor, som til nå har vært eneste motoralternativ.

Men spørsmålet er hvor attraktivt det er å kjøre med bensin på tanken i en såpass stor SUV som X-Trail tross alt er?

For om du sparer de nevnte 14.000 kronene ved kjøp, får 33 ekstra hester, 0,8 sekunder raskere akselerasjon til 100 (9,7 mot 10,5 sekunder) og 12 km/t høyere toppfart (200 km/t mot 188 km/t), øker oppgitt forbruk med drøyt 30 prosent (0,64 liter/mil bensin mot 0,49 liter/mil med diesel).

Siden diesel i gjennomsnitt koster rundt en krone mindre enn bensin per liter, er kjøpsgevinsten raskt tapt.

Men viktigst av alt: 320 Nm moment gjør at dieselutgaven oppleves betydelig sprekere enn bensinvarianten. Det eneste X-Trail med bensin vinner på er støynivået.

Dårlig utvalg
Det er flere grunner til å holde seg unna den nye bensinmotoren i X-Trail. Den kan nemlig ikke leveres i kombinasjon med verken firehjulsdrift eller automatgir. Både snodig og trist, for i forrige generasjon av X-Trail var denne kombinasjonen ikke noe som helst problem.

X-Trail med 163 hk leveres altså kun med forhjulsdrift, men er ellers helt lik de øvrige X-Trail-utgavene. Den er tilgjengelig både som fem- og syvseter, og i Norge i utstyrsvariantene Visia, Acenta og Tekna.

Det Nissan faktisk trenger i X-Trail er en stor dieselmotor – 160 til 180 hk – i kombinasjon med firehjulsdrift og automatgir. Det har flere av konkurrentene.

Ikke det at Nissan/Renault ikke har slik teknologi i hyllene sine, de har så langt bare ikke funnet det regningssvarende å putte den inn i X-Trail.

FAKTA Nissan X-Trail 163 hk – 7 seter

Motor:

4 syl. turbo bensinmotor, 1618 ccm

Effekt:

120 kW/163 hk

Mål (LxBxH):

464 x 183 x 172 cm

Akselavstand:

271 cm

Egenvekt:

1430 kg

Bakkeklaring:

21,0 cm

Bagasjerom:

135-1982 liter (VDA)

Aks. 0-100 km/t

9,7 sek

Toppfart:

200 km/t

Snittforbruk:

0,64 l/mil

CO2:

149 g/km

Pris fra:

kr 303.000

Pris som prøvekjørt:

kr 381.000

Powered by Labrador CMS