-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist Fabrikksystemer - Servicemarked
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
BilXtra Skøyen as avd Drammen:
Faglært Bilmekaniker
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Setter inn støtet mot Europa
Leaf er første bekreftelse på at Nissan mener alvor med sin elbilsamling – nå kan de første landene i Europa bestille.

På den siste arbeidsdagen i juli åpnet Nissan for de første bestillingene av sin elbil, Leaf i Europa. I første omgang er det kunder i Portugal og Irland som får sjansen, mens Storbritannia er de neste på listen.
I løpet av høsten kan resten av Europa også sette seg på listen.
Ingen leveranser før neste år
Ordreprosessen er første steg i prosessen for kundene til å sikre seg en plass på listen over de som får lov å kjøpe en Leaf.
Selve leveransene starter ikke før neste år, først ut er Portugal i januar, Irland i februar.
- Dette betyr at vi tar et steg nærmere utslippsfri biltrafikk i Europa, sier Simon Thomas, som er visemarkedssjef hos Nissan International SA.
Ifølge Nissan er Leaf en bil som tiltaler kunder på forskjellige måter.
- Den er helt utslippsfri med alle de økonomiske og miljømessige fordeler som dette har, samtidig er det en svært praktisk familiebil. Det er en unik kombinasjon som har gjort at mange er interessert, sier Thomas.
12000 på liste
Siden mars har 12.000 potensielle kunder registrert seg for å bli oppdatert om lanseringen av Leaf. I USA og Japan er 23.000 biler bestilt siden april.
Leaf kommer i de fleste markeder og prisen ligger på rundt 30.000 euro, eller i underkant av 240.000 kroner.
Det betyr at Leaf kommer til å koste det samme som mange av bilene som den faktisk skal konkurrere med.
Prisen per kilometer blir selvsagt avhengig av strømprisene, men utregninger fra Nissan viser at driftsutgiftene vil ligge på rundt en krone per mil.
Mye utstyr
I motsetning til det mange forbinder med enkelt utstyrte elbiler, kommer Leaf med klimaanlegg, navigasjon og parkeringskamera. I tillegg har man laget systemer som gjør at man kan styre enkelte ting fra sin mobiltelefon.
Drivkilden er en elektromotor på 80 kilowatt som gir 280 Nm og en topphastighet på 140 kilometer i timen.
Mest interessant, som alltid med elbiler, er kjørelengde. Denne oppgis til 160 kilometer, noe som Nissan sier skal være tilstrekkelig for 80 prosent av verdens befolkning.
Mer om Leaf kan du lese her
Flere produksjonssteder for Leaf