-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Nissans nye Samba
På Bilutstillingen i Sao Paulo pleier det alltid å dukke opp spennende konsepter. Nissan ser ut til å lede denne paraden i år.
Utstillingen i Sao Paulo åpner neste uke, og blir sikkert er storslagen forestilling. Fremdeles er bilmarkedet i Brasil meget solid – selv om man også der ser tendenser til oppbremsing. Men det er tvilsomt om det vil legge noen demper på samba-rytmene i år.
Fiat og GM, som har egne designkontorer i Brasil, pleier å lede an for flommen av konseptbiler her.
I år er det imidlertid faktisk Nissan som har tatt initiativet, ved å forhåndsannonsere at de kommer med noe som de påstår er både «Bold, vibrant and passionate…..» - og det er bare fargen!
Det er sluppet to teaserbilder av den nye modellen, som nok en gang later til å presisere at Nissan sjelden velger sikre og trygge uttrykk når de presenterer nye modeller.
Vi har Paris-konseptene både fra Infiniti og Nissan i frisk minne – det var heller ikke design med dusinpreg, nei.
Det er imidlertid ikke sagt noe om hva slags bil dette er. Det hadde selvfølgelig vært morsomt å se for seg en folkelig, funky utgave av GTZ for eksempel, eller en sportsutgave av Juke. Men det er vel fare for at dette er noe som er mer tilpasset markedet i Brasil.
Forholdsvis jordnær, der økonomi er viktigere enn flærr.
Men Shiro Nakamura, Nissans sjefdesigner antyder allikevel at dette kan bli litt spennende.
«Da designerne våre kom til Brasil og begynte å jobbe på dette prosjektet ble de med en gang betatt av energien og følelsene i dette landet (ikke så rat det – en rekke av dem var opprinnelig fra Brasil), men de ble litt overrasket over det ganske konservative gatebildet. Bilene her er stort sett sølvfarget eller svarte…»
Underforstått: det er også noe «vi» skal gjøre noe med. Og Nissan er nok i stand til det. Nå har de bestemt seg for å ta landet på alvor, de doblet salget sitt i fjor og har nå to prosent av markedet.
Det har de sagt skal løftes til 5 prosent i 2016 og da er også den nye fabrikken i Resende på nett, med en årlig produksjon på 200.000 enheter.
Det er der den nye bilen skal bygges, den som denne konseptbilen skal være en pekepinn for. Så selv om bilen kanskje ikke er noen bombe allikevel når den avdukes om noen dager vil den bli et viktig produkt som nok blir verdt å følge – selv om den egentlig ikke angår oss.
For også denne er en del av Nissans nye mål: å bli det ledende asiatiske bilermet på en rekke markeder.