KORTNYTT
-
Kina dominerer i Russland
I oktober ble det importert litt over 150.000 biler til Russland, forteller Autostat. 112.000 var nye – resten brukte. Av de nye var igjen de kinesiske på plass med mer enn 90 % av totalen slik de hadde vært før sommeren. 92,7 % endte totalen på. Av de brukte kom hele 60,2 % fra Japan, mens Sør-Korea bidro med 16,9 % og Kina med 9,1 %.
-
Fiat halter
Europa er ikke glad i Fiat, fra 3,6 % markedsandel i fjor til 2,1 i siste opptelling i år. I Italia endte merket på tredjeplassen i oktober. Uten eldgamle Panda ville de vært nr. 19! Det ventes en ny hybrid 500, men ikke før i 2026. For å regulere produksjonen etter etterspørselen, stanses nå 500-produksjonen på Mirafiori-fabrikken igjen i hele desember skriver Automotive News. Etter at fabrikken også var stengt i hele september.
-
Spekulasjoner rundt Nissan
Nissan har tapt mye børsverdi siden i sommer. Det var imidlertid ikke planen om å stryke 9000 arbeidsplasser som gjorde at kursen tok tilbake mye av tapet de siste dagene, men fordi det aggressive investeringsfondet Effissimo har kjøpt seg stort opp. Fondet er kjent for å riste japansk storindustri skikkelig, nå sist ved å få til en buy out hos Toshiba. Aksjonærene pleier å sitte tilbake med cash etter at Effissimo har vært innom.
-
Vinfast blør
Vietnamesiske Vinfast tapte mer enn $ 2 mrd. i fjor. Hittil i år har de levert 51.000 biler – målet er fjernt: 100.000! Mangemilliardæren Pham Nhat Vuong, de facto eieren av selskapene i systemet, følger nå åpenbart den enkle oppskriften på å bli mangemillionær: begynne å bygge biler. Etter at han la inn en milliard dollar i selskapet i april, må han nå støtte det opp med ytterligere 2,1 mrd., pluss at moderselskapet, Vingroup, loves ytterligere $ 1,4 mrd.
-
Formidable Kina-subsidier
Tyske Handelsblatt har fått spesialister til å se på noen kinesiske bilkonsern-årsrapporter for de siste årene og slår fast at fra 2021 til 2023 gikk det mer enn 5,7 milliarder euro i direkte subsidier til et dusin kinesiske bilprodusenter. I tillegg kunne man se cirka ti milliarder i skjult støtte, for eksempel skatteletter. I tillegg til fordeler som lav strømpris eller lave renter fra stats-banker. EU virker veldig trygg når de argumenterer for straffetollen sin.
-
Jaguar stanser nybilsalget
Underlige dager for engelske Jaguar-forhandlere. Ved inngangen til november stanset man også salget av F-Pace. Dermed hadde ikke forhandleren lenger noen nye biler å selge, og de må vente til en gang i 2026 før de er i gang igjen. Da med en helelektrisk Taycan-konkurrent, som så skal følges av en Bentayga-stil luksus SUV. Faren er selvfølgelig at kundene glemmer at det er noe som heter Jaguar mens fabrikker girer opp til en stor re-branding.
-
Michelin stenger fabrikker
Samtidig som Volkswagen truer med å stenge flere fabrikker i Tyskland, forteller Michelin at de skal stenge to av sine fabrikker i Frankrike. Dette vil berøre 1.250 av konsernets 15.000 arbeidsplasser i Frankrike. En av Frankrikes største fagforeninger har allerede varslet protest-streik. Michelin har tidligere stengt to fabrikker for truck-hjul i Tyskland og snakker om større tilbakegang enn ventet i Q3.
-
Der forsvant Radford
Vi har tidligere fortalt om Radford. Nå ser det ut til at den historien er over – igjen. 12 ombygde Lotus-racere fikk det gamle engelske karosseribygger-navnet, og bilene skulle selges for en mill. dollar per stykk. Nå fortalte Carscoops.com at selskapet har søkt konkursbeskyttelse og står overfor et par stygge rettssaker der kunder påstår de har betalt inn 300.000 og 750.000 dollars uten å få antydninger av en bil i retur.
-
Waymo, på høyde med Ford
Waymo – Google-søsteren med store planer om autonomi og robotaxi – har nettopp gjennomført en ny finansieringsrunde der de fikk inn $ 5,6 mrd. Det verdsetter selskapet til $ 45 mrd. Fem mer enn Fords børsverdi for tiden, og rett under Volkswagen-Gruppens. Waymo har noen on-demand taxiruter på gang, i Austin og Atlanta, og skal legge et antall Ioniq 5 EV til flåten. Men, som hos Tesla, er det først og fremst robo-planene som skaper ‘verdien’.
-
Negativ BYD-attest
BYD fikk negativ omtale av EuroNCAP etter at en Atto 3 hadde gått gjennom testen. Det var førerassistentene som visstnok ikke holdt mål. «Ikke anbefalt» var karakteren på assistent-systemene. Da bilen ble kollisjonstestet i 2023 fikk den maks. antall stjerner. Denne gangen var det spesielt sjåførstøtten som ble testet. En rekke europeere gikk gjennom den med flagget til topps.
-
Kjøper usett
I Storbritannia forteller AA at 25 % av britiske bileiere har kjøpt bil online, uten å ha sett objektet i det hele tatt. Denne andelen har økt fra de 21 prosent man fant i fjor. AA intervjuet 10.000 bilkjøpere der 48 % kjøpte ny bil fra en forhandler, og 44 % kjøpte brukt, også fra forhandler. 70 % sa de foretrakk å sjekke bilen selv. Garanti, forhandlers renomme og fleksible tilbakeleverings-regler var grunner til at man kjøpte usett.
-
Fremdeles tro på forbrenning
Horse, som er Renaults selvstendige divisjon for forbrenningsmotorer som de driver sammen med Geely, har konstruert og skal bygge en 1,8 liters hybridmotor som skal brukes av det nye flaggskipet til Dacia, Bigster 155. Samtidig jobber de tett med Portugals CEiiA (som bygde Buddy for lenge siden) for å utvikle spesielle transmisjoner for mikrobiler beregnet på storbyers mobilitetsløsninger.
-
Lucid med ny SUV
Amerikanske Lucid med backing fra (og fabrikk i) Saudi Arabia har lansert en ny SUV i håp om å få opp omsetningen og bremse den negative utviklingen på børsen. Gravity Grand Touring heter modellen og et av markedsføringsargumentene er rekkevidde på 700 km, takket være ny batteriteknologi. De sier de leverte 2.782 biler i tredje kvartal – bedre enn forventet.
-
Kina presser VW-inntjeningen
Ferske tall fra Volkswagen Gruppen viser klart hvor viktig Kina er. De hadde en nedgang i omsetningen der på «bare» 0,5 % i tredje kvartal, men netto fortjeneste sank med 64 %, fra € 4,34 mrd. til € 1,57. Priskrig er mye av forklaringen. VW-salget i Kina har falt med 12 % så langt i år, men gruppen regner allikevel med en driftsmargin på 5,6 % i år.
-
Tyske streiker - ikke bare bil
Volkswagen er inne i andre runde med tarifforhandler med fagforeningene nå, men på tross av hva man kanskje har fått inntrykk av er ikke streikene i Tyskland spesielt rettet mot VW. Det er fagforeningene innen elektrisk- og metall-industri som demonstrerer for å vise muskler foran nye forhandlinger som omfatter cirka 4 millioner arbeidstakere. Også Porsche-arbeiderne, blant bransjens best betalte, deltar.
-
Flere biler i Tyskland
Fersk statistikk forteller at det finnes 49,1 millioner personbiler i Tyskland nå. Det er en vekst på 0,7 % på ett år. Befolkningen vokser langsommere, derfor har antall biler per 1.000 innbygger økt til 580. Det er to biler mer enn i 2023 og 37 flere enn i 2014. Hovedstaden, Berlin, har bare 329 biler/1.000 innbygger og er et av de få områdene hvor biltallet har sunket siden 2014.
-
Stor bot til VW-finans
Den britiske avdelingen av Volkswagen Financial Services har fått en bot på 5,4 millioner pund og skal også betale tilbake 21,5 millioner pund til ca. 110.000 kunder som var utsatt for dårlig behandling, skriver Bloomberg. Saken er ganske enkelt at VWFS urettmessig hentet biler hos dårlige betalere uten å gi kundene muligheter til å finne en rimelig måte å gjøre opp for seg.
-
Store fordeler for firmabiler
Lobby-gruppen Transport & Environment som er ganske gode på denne type regnskap har funnet ut at firmabiler i de fem største markedene i EU har en skattefordel på mellom 80.000 og 240.000 kroner per år. Firmabiler utgjør 60 % av det totale nybilvolumet i Europa, og T&E peker selvfølgelig på at det er ingen incitamenter som skal få denne kundegruppen til å droppe forbrenningsmotorer og store SUV-er.
-
Flere elbiler fra Kina
Automotive News Europe skriver at det kom 60.517 kinesiske elbiler til de 27 nasjonene i EU i september. Det er 61 % flere enn i samme måned i fjor, og økningen kommer utvilsomt av ønsket om å komme i forkant av straffetollen. Man regner med at ekstratollen på kinesiske elbiler vil tre i kraft i slutten av oktober. En gang før har importen vært større. I august i fjor kom det 67.455 biler – det var da EU fortalte at de begynte undersøkelsene i forbindelse med evt. straffetoll.
-
Flere vil kjøpe elbil
I en global spørreundersøkelse har EU fått som svar at 24 % av de spurte vil kjøpe elbil i løpet av de neste 24 månedene. I Europa er snittet 26 %, men i Kina svarte mer enn halvparten ja på spørsmålet. Minst like spennende er det at 20 % av de som hadde svart ja hadde et kinesisk bilmerke i sitt topp-tre ønske utvalg. I Europa lå den andelen fremdeles nede på 12 %.
-
Forfalskninger
Mercedes-Benz forteller at i fjor ble mer enn 1,6 millioner forfalskede MB-deler beslaglagt. Toll- og politimyndigheter har gjennomført mer enn 740 razziaer – 20 % flere enn i 2022, men «utbyttet» har ikke økt tilsvarende. I 2021 var det snakk om 1,86 millioner deler. Alufelger, airbags og bremsekomponenter tilhører de produktene man oftest finner.
-
Fabrikker på tomgang
Reuters slår fast at overkapasiteten for bilfabrikker i Europa har økt sterkt siden 2019. Fra 79 % utnyttelse i 2019 til 69 % i år for Volkswagen for eksempel. For Ford er tallene fra 68 % til 22 % og for Stellantis: 64 til 49 %. Renault-gruppen viser en nedgang fra 70 til 58 %, Mercedes-Benz fra 85 til 69 % og for BMW, som ligger best an, snakker de om 82 % i 2019 og 81 % nå.
-
Changang med tysk filial
Kinesiske Changang, som har hatt et stort designsenter i Torino i mange år, har nå opprettet en forretningsfilial i München, som skal åpne veien for eksport til Europa. De skal ha en stor intro-forestilling i Milano om en måned, og er i gang med salg i Europa – også i Norge – kort tid etter. Foreløpig sier de at de tar sikte på 480.000 eksport-salg i år (ikke bare i Europa!). Changan Nevo A07 blir den første Europa-modellen.
-
Mer cash til NIO
Nio, som aldri har tjent penger, har fått et nytt kontant-tilskudd fra det de kaller strategiske investorer. Bidraget er på 1,9 milliarder dollar og kommer fra en gruppe aksjonærer som har forpliktet seg for til sammen $ 3,3 milliarder hvis det skulle bli nødvendig. Siden disse pengene ikke vil vanne ut eksisterende aksjonærer, fortsetter aksjene sin oppadgående kurs (rett under 4 i midten av august, rundt 7 nå).
-
Hyundai med hundre mill!
I 1968 begynte fabrikken i Ulsan å produsere biler. Den siste dagen i september, 2024, kunne bokholderne på fabrikken slå fast at nå har de bygget over 100.000.000. Da var det jo logisk å feire bil nr. 100.000.001 – en Ioniq 5 – som ble overlevert direkte til en kunde. «For dette hadde ikke vært mulig uten alle våre kunder over hele verden» sa Jaehoon Chang, sjefen, ved overrekkelsen.
-
Setemangel stanser Ineos
Land Rover-produsenten Ineos har måtte stanse produksjonen fordi de mangler «en interiørdel som bilen ikke kan klare seg uten». I avisspaltene påstås det at det dreier seg om seter fra Recaro – en fabrikk i store økonomiske problemer, men der det nå jobbes med en M&A-prosess (salg eller sammenslutning). Ineos, som har solgt 1.660 biler så langt i år, frykter at man må vente til årsskiftet før produksjonen kan komme i gang igjen.
-
Teslas tyske sykemeldinger
17 % av arbeidsstokken ved Teslafabrikken nær Berlin var sykemeldt i august forteller Handelsblatt. «Sounds crazy. Looking into it» skrev Elon Musk på X. Det har vært rapportert om hjemmebesøk av overordnede for å sjekke graden av sykdom, noe som selvfølgelig har vakt sterke reaksjoner hos arbeidstakerorganisasjonene. Det hjelper nok ikke på Musks humør at Tesla-registreringene i Europa har sunket med 18 % så langt i år.
-
Toyota-produksjon synker
Med 709.571 biler i august ble dette den sjuende måneden på rad at Toyotas produksjon har sunket. Nedgangen var på 11 %. I første halvår sank produksjonen med 5 %, mens salget gikk tilbake med 0,9 %. Fabrikken hadde regnet med å produsere 10,3 millioner biler i år, derav 250.000 elbiler. Neste år skal det bli 600.000 slike.
-
Mørkere for Volkswagen
Volkswagen har en hel bok full av problemer. Nå resulterer bl.a. det i nye, mer beskjedne mål for resten av året. Dette er andre gang på mindre enn tre måneder de kutter både salgsutsiktene og resultatmarginen. De hadde regnet med inntil 5 % økning av omsetningen, nå sier de nedgang på ca. en prosent. Og prognosen for resultatmarginen er senket fra 6,5-7 % til 5,6 %.
-
Stellantis-nedgang
Stellantis er blant de mange som har modifisert 2024-målet, nå som de tydelig merker større treghet i nybilmarkedet. Salget vil bli lavere enn ventet i mange regioner, sa de, og resultatmarginen er skrudd ned til «mellom 5,5 og 7 prosent» fra et to-sifret resultat. Dette kommer samtidig som produksjonen av Ram 1500 Classic opphører, og 2450 Detroit-ansatte mister jobben.
-
Mercedes mister taxi-markedet
Når du får vite at i årets første åtte måneder ble det registrert 128 nye Mercedes-taxier i Tyskland, vil du ikke ane om det er mange eller få. Svaret er: det er nesten ingen! Nedgang på 90 prosent. Med store planer om å spesialisere seg i luksussegmentet har andelen til Mercedes av taxi-markedet sunket fra mer enn femti prosent for fem år siden, til ca. 13 prosent og krympende, så langt i år.
-
Omveier rundt straffetoll
Det tok ikke lang tid etter at EU besluttet seg for straffetoll mot kinesiske biler før produsentene begynte å tenke alternativer. Stellantis er allerede i gang med å produsere Leap-biler i Polen. BYD skal bygge stor fabrikk i Ungarn, og nå forteller Geely at de planlegger en fabrikk i Vietnam med kapasitet på 75.000 biler som også vil kunne ha Europa som mål. Arbeidslønninger i Vietnam er på omtrent halvparten av Kinas nivå.
-
Viktig med egen bil
I dag har 41 % av tyskere under 20 år førerkort for bil. Svært mange av dem tok den som 17-åringer og brukte det første året til å kjøre sammen med foreldrene. Men etter fylte 18 år blir det åpenbart at egen bil viktig for denne gruppen. 93,7 % sier i en Civey-undersøkelse at de har stort ønske om egen bil, 72 % sier at det faktisk oppleves som veldig viktig. Personlig frihet oppgis oftest som drivkraften.
-
Italia mot CO2-grenser
Det er mye støy rundt neste års strenge forbruksregler i Europa, og om de klare planene med å fase ut forbrenningsmotorene. Nå melder Italia seg på og karakteriserer politikken som «self-destructive» for bilindustrien. Samtidig har ACEA – organisasjonen for europeiske bilprodusenter – bedt om «lettelser» fra utslippsreglene som trer i kraft fra neste år. Både industrien og EUs medlemmer har sprikende oppfatninger om disse temaene.
-
Skoda med Hyundais hydrogen-teknologi
Det har vakt litt oppsikt at Skoda skal jobbe sammen med Hyundai om hydrogenutvikling og at tsjekkerne skal bruke Hyundais brenselcelle i en av deres seriemodeller. Inntil det selvfølgelig viste seg at det dreide seg om Skoda Gruppen, buss- og skinnekjøretøy-produsent med hovedkvarter i Pilsen, og ikke i Mlada Boleslav. Volvo opplever stadig det samme problemet. Når du leser om rekordoverskudd hos Volvo, kan du være sikker på at det dreier seg om lastebilfabrikken og ikke Geely-filialen.
-
VW øker USA-utvalget
Nå er delenummer 00010 ZDK-259-101 endelig tilgjengelig i USA. Riktignok bare for en kort tid – delen skal nemlig opptre på en kjede-restaurant festival i Los Angeles i oktober. Vi snakker nemlig ikke om en reservedel, men om Volkswagens egen spesialsaus som helles over deres berømte currypølser (som ikke lenger finnes i delekatalogen). Oppskriften stammer fra 1976, og USA-debuten er en del av feiringen av 75 år med VW i USA.
-
Nye Winterkorn utsettelser
Den siste store rettssaken med Dieselgate-bakgrunn, den mot tidligere konsernsjef Martin Winterkorn, er utsatt igjen. Denne gangen fordi Landgericht i Braunschweig ble fortalt at 77-åringen hadde hatt et uhell hjemme og var på sykehuset. Saken, med bakgrunn i skandalen fra 2015, skulle egentlig startet i 2021, men har vært utsatt gang på gang. Nå sier forsvareren at det er tvilsomt om den kan starte i år.
-
Gnisten ut av batteriproduksjon
Det svenske industrieventyret, batteriprodusenten Northvolt, har problemer. Først og fremst forårsaket av tregt salg av elbiler. Hjemme i Sverige er det nå 1600 arbeidsplasser som forsvinner. 1000 ved fabrikken i Skellefteå, 400 i Vesterås og 200 i Stockholm. Utbyggingen av storfabrikken i tyske Heide, investering på € 4,5 mrd., påvirkes ikke.
-
Attraktiv pris på «europeisk» kineser
Nå antyder Stellantis prisene på de to første kinesiske bilene de skal importere til (og senere produsere i) Europa. A-segmentbilen T03 har listepris på € 18.900. 95 hk og 265 km – billigere enn E-C3. Mellomklasse-modellen C-10 kommer på € 36.400. Billigere enn ID 4, men med lenger rekkevidde. De første 800 lander i Europa nå – men Norge er foreløpig ikke med i planene.
-
Ny tid for ulykkes-topp
Den britiske delen av Allianz forsikring har sett på statistikken sin og slår fast at rush-tiden ikke lenger representerer toppen for kollisjoner. 10.300 krav dreier seg om hendelser ved tre-tiden på ettermiddagen. Sekstiden på kvelden og halv ni tiden på morgenen hadde bare 4.500 og 1.600 krav. Skolekjøringskravene (hvis det er det de var) var de «billigste»: ca. 5.300 pund per oppgjør.
-
Drømmestart
Xiaomi – egentlig mobiltelefonprodusent – fikk en drømmestart med sin SU7 da de presenterte den ved årsskiftet. Allerede i juni krysset man 10.000-grensen med 17.000 solgte biler. Og årsprognosen er for lengst skjøvet opp fra 76.000 biler til over 100.000. Selv med dobbelt skift på fabrikken er det 34 ukers leveringstid nå. De endte på 7. plass blant nykommerne og har allerede passert både Xpeng og Li Motors.
-
Mercedes kutter prestisjen
Det ekstremt digitaliserte Factory 56, Mercedes sitt paradeanlegg der de produserer S-Klasse og EQS, blir litt roligere fremover. Med synkende etterspørsel etter biler i elite-segmentet skal produksjonen over på bare ett skift per døgn. I første halvår sank Kina-markedet til 10,5 mill. biler (minus 19 %), USA til 5 mill. biler (minus 19 %) og Europa til 4,23 mill. biler (minus 27 %).
-
Nürburgring investerer
Glem å få Formel 1-løp på den gamle Ringen igjen. Når de nå investerer nye 250 millioner euro, er det for å bygge enda bedre testfasiliteter for bilindustrien. I tillegg til å gjøre noe med banen, skal man bygge 11.300 kvadratmeter som skal brukes til verksteder, laboratorier og showrom for dem som allerede er der.
-
Svak utnyttelse hos VW
Mens utnyttelsesgraden i tyske bilfabrikker stort sett ligger over 60, og mest på 70- og 80-tallet (målt i prosent av et-skifts kapasiteten), er VW-fabrikkene svakt utnyttet. Emden og Hannover ligger på 70-tallet, men ellers har vi Osnabrück på 18,4, Dresden på 30, Wolfsburg på 56,3 og Zwickau på 68,6. Dette ifølge Automobilwoche i slutten av juli.
-
Blodbad blant nye biler i Tyskland
En august som raste 28 % på Europas største nybilmarked er ingen spøk. Og akkumulert er vi 24 % under før Covid-perioden i 2019. Minst like alvorlig er det at elbilsalget nå er ned 32 % og at disse bilene fikk en markedsandel på 12,7 % – mot 8,6 % i august i fjor. Med minus 23 % gjør Volkswagen det bedre enn markedet sammen med BMW og Mercedes. Bare Audi – minus 37 % – gjorde det enda dårligere enn markedet.
-
Kinesiske europeere øker
Kinesiske biler hadde 2,9 % markedsandel i Europa i første halvår. Men det som er påfallende, er at de mest populære kinesiske bilmodellene alle sammen har europeiske røtter på et eller annet vis. MG finner du på de tre første plassene blant de mest populære Kina-bilene i Europa. Så kommer Polestar og Smart. Så kommer den første hel-kineseren, BYD Atto 3, før en ny MG og italiensk-kinesiske DR. Og så to BYD før Lynk & Co. dukker opp på 11. Greit å ha et navn man kan uttale.
-
Elbil på verksted? 10 % dyrere.
Tyske Dekra har sjekket mer enn 200.000 verkstedregninger, og resultatet viser det mange tror, at elbileiere må bla opp mer enn eiere av biler med forbrenningsmotor. Men dette skyldes ikke noen spesifikke ulemper ved elbilkonstruksjonen, men at av de bilene som er undersøkt, er elbilene mye yngre enn ICE-bilene og har derfor flere førerstøttesystemer, og det er først og fremst disse som drar utgiftene til værs.
-
Nedtur i Kina
For femte måned på rad sank salget av nye personbiler i Kina, nå i august. Nedgangen var på 1,1 % og volumet endte på 1,92 millioner biler. Mindre enn i juli der fallet var på 3,1 %. Men New Energy Vehicles økte med 43,2 % og satte ny rekord med 53,5 % av totalmarkedet. Bileksporten fortsatte også å øke. Med 24 % etter at juli hadde vist en 20 % eksport-økning.
-
Ikke ekte italiensk
Alfa Romeos nye Milano måtte ganske kjapt skifte navn til Junior. Så ble et lass Fiat Topolino (Citroën AMI) stående fast på brygga og kunne ikke importeres fordi bilene var utstyrt med en solid sticker med italienske farger på. I begge tilfeller dukket det opp en lov fra 2005 som forbød import av produkter som ga inntrykk av å være italienske uten å være det. Milano bygges i Polen og Topolino i Marokko.
-
Tungt for finnene
Våre naboer ganske langt nord, finnene, har problemer med å selge nye biler. Minus 17 % i august, ned til 6.400 salg. Og siden ikke mer enn rett under 50.000 biler er solgt så langt i år, ligger totalmarkedet 17 % – eller mer enn 10.000 biler – bak fjoråret. Volvo (med 22,8 %) og Hyundai (med 19,3 %) var de eneste merkene i topp-ti som økte salget i august.