Ny Citroën Xsara

Snart er en ny Citroën Xsara på plass i butikklokalene. Endringene er for det meste av den kosmetiske arten, men bilen har fått en ny motor og bedre sikkerhetsutstyr. De rimeligste modellene har også fått et vesentlig høyere utstyrsnivå enn tidligere.

Publisert
Nytt utseende

Bakparten på nye Xsara er litt forandret, en tanke mer strømlinjeformet. Låsen for åpning av bakluken er fjernet og åpningsmekanismen er skjult under et deksel ved nummerskiltet. Sporvidden er øket både foran og bak og alle modellene har nå 15-tommers hjul som standard.

Nytt interiør
Inne i nye Xsara er det benyttet nye materialer for å gi bilen et mer moderne preg. Nye lommer i bakdørene gir økte oppbevaringsmuligheter. Radio med CD-spiller er standard på de nye modellene. 4 kollisjonsputer og 3-punkts belter for alle sitteplasser samt Isofix fester for barneseter er blant standardutstyret som bidrar til økt sikkerhet. Sentrallåsen har en funksjon som gjør at bagasjelokket låses når hastigheten overstiger 5 km/t og det forblir låst helt til en av dørene åpnes, en praktisk finesse i strøk hvor innholdet i bagasjerommet tømmes mens du stopper for rødt lys.

Nye motoralternativer
Nye Xsara blir levert med tre alternative bensinmotorer, en 1,4-liter med 75hk, en ny 1,6-liter med 110hk og en sporty 2-liter ned 167hk. I tillegg leveres en 2-liters dieselmotor med 90hk. Den nye 1,6-literen har 16-ventilers teknikk og den erstatter den tidligere 1,6-literen og de to 1,8-literne.

Av nytt utstyr nevner vi tidsinnstilt fjernlys som gjør at lyktene forblir tent i ett minutt etter at du har forlatt bilen. Radiokontroll via knapper på rattet er en annen nyttig finesse som også bedrer sikkerheten. Som ekstrautstyr kan man få navigasjonssystem og ryggesensor.

Priser
Xsara blir levert i 3 karosserivarianter, som 3- og 5-dørs kombikupé og som stasjonsvogn. Billigste alternativ blir 3-dørs kupéen med 1,4-liters motor. Den får en pris på kr 175.400. Skal du ha den samme bilen med 2-liter og 167 hester må du ut med 292.500. 5-dørsutgaven starter på 201.100 med 1,6-liter, og rimeligste stasjonsvogn med 1,4-liter og 75 hk får en pris på 190.000.

-Vi har valgt å satse på et høyt utstyrsnivå på alle modeller, sier markedssjef Øysten Johansen i Citroën Norge til Bilnorge. –Den nye 1,6-literen med 110 hester er blant de sprekeste bilene i denne klassen, og samtlige biler har nå blant annet ABS, radio/CD-spiller med rattbetjening, turteller og 15-tommers hjul som standard.

Bilder
Stort bilde av kupé skrått forfra
Stort bilde av 5-dørs kombikupé skrått forfra
Stort bilde av 5-dørs kombikupé skrått bakfra
Stort bilde av 5-dørs kombikupé rett forfra
Stort bilde av stasjonsvogn skrått forfra
Stort bilde av stasjonsvogn skrått bakfra
Stort bilde av modellprogram
Stort bilde av interiør
Stort bilde av frontlykt

Av Terje Ringen – Bilnorge.no

Powered by Labrador CMS