-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Fetish på strøm
Da Venturi presenterte sin Fetish som prototype for to år siden sa de ikke noe om at den ville bli ekstra spennende. Det ser vi nå at den er blitt, verdens første (??) sportsbil med batteridrift.
Utenpå har vi altså en åpen toseter, ikke helt konvensjonell av utseende, men ikke direkte hoppe-i-taket av heller. Sjekk ut chassiset, og det følger også moderne sportsbiloppskrift. Monocoque-konstruksjon med endel eksotiske materialer, en opphengning som faktisk kan justeres, og en styring som ser ut som den kan håndtere sportsbilsituasjoner.
Det er først når du begynner å sjekke bremsene at du begynner å ane noe rart. Her er det nemlig justerbare motorbremser i tillegg til det vanlige stoppe-utstyret. Og ser du på transmisjonen begynner det å ane deg hva som skjer. Her er det nemlig bare tre stillinger for den markerte staven på den brede midttunnelen. D, N og R og ikke antydning til noe tipomatic eller tilsvarende.
Det dreier seg nemlig om en batteripakke med Lithium-Jone batterier av samme type som sitter i lap-topen, som forsyner en 245 hesters el-motor som er montert rett bak setene. Batteripakken veier 350 kg – hadde man brukt vanlige blybatterier hadde vi snakket et tonn! – og gjør at hele bilen kommer opp på 1100 kg. Vi er altså i Opel Speedster-terreng. Batteriene tar forøvrig 10 minutter pr. 16 km å lade, og gir en kjørelengde på 350 med ganske frisk kjøring, sier fabrikken.
Derfra loves vi også 0 til 100 på mindre enn 5 sekunder, dreiemomentkurven (som i praksis topper på 220 Nm) ser helt annerledes ut på en el-motor. Og toppfarten hevdes å være 170 km/t.
Nå skal bilen i en slags produksjon, 25 pr år snakkes det om, prisen er tross alt 540.000 Euro ser det ut som nå. USA blir nok det viktigste markedet, derfor skal den opptre der i produksjonsferdig utgave for første gang på Los Angeles utstillingen i januar.