-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Alltid en Sivax i Paris
Alltid en hva? Sivax. Et av Japans største selvstendige designselskaper. Nå var de i Paris med en massiv fireseters coupé.
Sivax har en rekke avdelinger i Japan, med akkurat de samme fasilitetene vi er vant til hos tilsvarende selskaper i Europa. De kan gjøre alt, fra å designe en liten detalj, eller hjelpe til med merkevarebygging, til å bygge komplette konseptbiler med motor og fulle funksjoner.
De har også designkontorer i Europa og i Thailand og har nå knyttet seg opp mot Vercamodel som er en av Torinos bedre konseptbil-byggere.
I Paris har vi tidligere sett deres Kira i 2002 og Xtile for to år siden. Årets heter Izana og er helt klart i slekt med Xtile – men nå har den fått tak og to bakseter.
Den er 471 cm lang på en 285 cm akselavstand. Bredden er 195 og høyden er på 145 cm. Denne er ikke utstyrt med noen mekanikk, så den er bare ment å være et innlegg i diskusjonen om fremtidens karosseriformer.
Og vi kan vel si: et forholdsvis trygt bidrag. Det er ikke meget cutting edge her, hvis bilen hadde stått på gaten i dag er jeg ikke sikker på at radikal er det første ordet som hadde falt deg inn.
Men vi får i hvert fall vite at bruken av bakhjul, som er vesentlig større enn forhjulene, er fordi bilen skal dra tankene hen til et av Japans klassiske kjøretøy, et som visstnok heter jinrikisha. (Der beklager jeg at jeg må melde meg ut for jeg trodde at dette var navnet på det vi kaller Rikshaw og den har da bare to hjul. Store riktignok, men de er da verken foran eller bak).
At navnet er tatt fra Izanaginomikoto kan jeg derimot godta. Dette var navnet på en av de to japanske mytologiske gudeskikkelsene (den andre het Izanaminomikoto) som blant annet skapte alle øyene i havet.
De ble også foreldrene til mange andre guder. Symbolikken er selvfølgelig at Sivax, med Izana skal være med på å hjelpe alle japanere som gjerne vil skape vakre karosserier.
De har allerede hatt fingeren (og mer til) borti mange prosjekter, det blir sikkert mange flere.