-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Venturi på sol og vind
Vi har tidligere fortalt om Venturi Fetish. Elektrisk sportsbil med skikkelige prestasjoner. På Paris-utstillingen dukker Venturi opp med nye modeller, nå går de på sol og vind.
Fetish
Fetish er en skikkelig sportsbil. 180 kW i et chassis med racinganer og med et ganske lekkert chassis, har gjort den til et enestående produkt. Inntil amerikanerne blandet seg opp i denne nisjen for noen måneder siden.
Men det er verd å legge merke til at i dag er prisen på bilen 297.000 Euro. Da vi så den første gang, i Paris for fire år siden, ble det antydet mer enn 500K.
Mobiltelefoner og elektriske biler viser samme pristendens. Og samme teknologitendens også.
Den nyeste Fetish har et helt nytt elektronisk styringssystem der et WiFi nett, for eksempel, er med på å sørge for automatiske oppdateringer av programvaren, og sikre at vedlikehold blir fulgt opp.
Men med utfordringer i dette meget trange segmentet, svarer Venturi på sin måte. Dette Monte Carlo baserte selskapet har bestemt seg for å være bleeding edge når det gjelder null-utstlipp og bruker Paris-utstillingen til å vise to løsninger på den oppgaven.
Astrolab
Astrolab er verdens første kommersialiserte solcellebil. Mellom 3,6 kvadratmeter solceller, har to personer plass. Bilen måler 380 x 184 x 120 cm.
Solcellene lader Venturis egne, væskekjølte, batterier. De har ti års levetid og en kapasitet på 110 km med 120 km/t som toppfart.
Dersom solen skinner hele tiden, er selvfølgelig aksjonsradiusen uendelig. 92.000 euro koster den, og siden den heter stor Quad i Frankrike, kan den kjøres fra du er 16 år. Se bort fra produksjon og destruksjon, her har du en bil med null i forbruk og null i utslipp.
Eclectic
Eclectic er enda underligere. Her finnes solcellene på taket, til sammen 2,5 kvadratmeter. Men i tillegg finnes spesielle vindturbiner.
Både solcellene og vindturbinene kan samle strøm mens bilen står stille også – og fulladet har vi her et fireseters kjøretøy med toppfart på 50 km/t og en (uassistert) rekkevidde på 50 km.
20 biler er allerede i produksjon, man har fått stats-subsidier til å bygge 200 til. Det til en pris av 24.000 euro pr stk. Men med stor produksjon, regner man med en pris på 15.000.
Det er kanskje en liten trøst at Venturi også bygger sin GT 3. Den er lyn-og-torden sprutende, basert på den gamle 300 Atlantic, har 4,2 liters motor på 500 hester, veier 1170 kg og er en skikkelig forurensende, storforbrukende superbil.