-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Paris slo på strømmen
Makan til elektrisk bilutstillingen har vi aldri sett. De små franske hadde også fått full tenning.
Populære minier
I oversikten vår fra Paris har vi vært innom ganske mange elektriske biler allerede. Noen er eksperimentelle. Andre virker som de er klare til å gå i produksjon i morgen.
De aller fleste gjør at man spør seg oftere og oftere hva det egentlig er Think driver med. Og alle er ganske enige om at el-biler vil være en vesentlig del av den ganske nære fremtidens trafikkbile.
I Frankrike er det jo også en sann flora av mikrobiler, eller mopedbiler som vi kalte dem en gang.
Små plastskall, ofte forbausende lekre, stort sett med en dieselmotor fra italienske Lombardini om bord, og med ikke spesielt imponerende prestasjoner.
Men plass til to, svært ofte mer enn adekvat beskyttelse mot lavtrykk, og mulighet til å komme seg frem, selv uten sertifikat har gjort dem såpass populære i Frankrike at de nå må registreres. Tidligere var de uten nummerskilt også, men gjett hva det gjorde for parkeringsinntrykket man fikk av Paris.
Elektrisk fremtid
Nytt i år er imidlertid at en rekke av disse produsentene, Aixam-Mega, Ligier, Microcar og Matra, for bare å nevne noen, oppdaget at det er fremtid i strøm.
Denne fremtiden har de hoppet uti, dels ved å erstatte Lombardinien med en elektromodul som de slipper rett opp i den samme plassen, og så å legge noen batterier der hvor drivstofftanken lå, eller de har utviklet helt nye biler som er bygget rundt tilgjengelige elektriske komponenter.
Det er ikke nødvendig å gjøre det mer komplisert – som Buddy har vist i mange år allerede.
Og glem alle argumenter om sikkerhet. Disse bilene møter visse krav, men påkjørt av en Q7 i 100 ville de ligge dårlig an. Det ville en motorsyklist, en tråsyklist eller en fotgjenger også.
Til nytte
Jeg sier ikke at disse til dels svært sære modellene er svaret på noe som helst. Men de er en tendens i tiden, og viser at det kan være snarveier for røykfri sentrumstrafikk, mens vi venter på storfabrikkenes vindmølle-produserte hydrogen og helt rene brenselceller.
Dessuten var samlingen av disse underlighetene noe av det morsomste på årets Paris-utstilling.
Og vi bør vel ikke unnlate å fortelle at dersom man skulle utnevne det som ville blitt det kraftigste objektet for en feministgruppes hat-opprop mot kvinner som bildekorasjon, ville man funnet henne hos Ligier. Ikke hos Lamborghini eller en vulgær koreaner eller på noe gatebil-liknende, men hos lille Ligier.
Strålende innsats, spør du meg.