-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Huet nærmere målet
Huet-brødrenes forsøk på å bygge spennende biler har vi fortalt om flere ganger. Nå ser det ut som de er enda nærmere målet.
Først bygget de en klassisk LeMans-type racer, fordi de ikke fikk tak i noen som passet dem. Det ga dem åpenbart blod på tann, for de utviklet sin egen HB Coupé.
Den startet som et data-prosjekt, men nå er det åpenbart bygget minst en bil som er kommet på skilter, og brødrene forteller oss at de nå er klare til å ta imot de første bestillingene.
En av grunnene til at vi liker disse folkene spesielt godt (Paul og Tino heter de forresten) er at de virker ganske forsiktige og ydmyke.
Når det kommer meldinger om nye superbilplaner, er de vanligvis svært så bråkjekke med snakk om elite-kunder og nummererte eksemplarer og akselerasjonstider man MÅ forstå ikke har noe med virkeligheten å gjøre.
Disse folkene takker for hjelpen de fikk med å få ideene sine på nettet, forteller at de fikk 44.000 individuelle hits de første dagene («masse for et lite selskap som vårt), og at de også fikk 109 seriøse forespørsler.
Det var disse som gjorde at de hoppet uti det og bygget den første bilen, samtidig som de gjorde hele prosjektet klart for produksjon.
SÅ forteller de videre at da de startet sitt forhåndsordre-program fikk de 14 faste fra Europa, og 13 fra USA og Canada – men de kalles foreløpig for venteliste, for det er ikke sikkert at bilen kan bli godkjent for markedene.
«Men», fortsetter de, «vi trenger 26 forhåndsbestillinger til for å kunne starte produksjonen».
Og de er helt ærlige om årsaken. «Vi trenger en skikkelig backing (les depositum) fra folk som tenker som oss. Ellers er det umulig for oss å gjøre en skikkelig forretningsmodell av dette – og vi vet jo alle hvorfor så mange små produsenter dør» skriver de.
Derfor henstiller de til slike som oss å bringe budskapet videre, og jeg sitter i hvert fall her, lett smigret, med en følelse av at de virkelig mener at BilNorge kan hjelpe dem med å få et spennende prosjekt ut i livet.
Det de planlegger er altså en karbonfiberoppbygd coupé bygget over samme lest som legendariske Lotus Elite – en selvbærende kunstfiberkonstruksjon der det eneste skallet støtter opp, og supplerer det andre. Til sammen 29 vakuum-støpte deler.
Veldig sterkt og veldig lett – det antydes en vekt på 800 kg, og da inkluderer vi komfort-detaljer som aircondition og oppvarmede seter – eller veltebøyle dersom det er racing-utgaven du går for.
For denne skal leveres i tre forskjellige grader av temperament. Classic, hvis du bare skal ha en lukket sportsbil du kan kose deg med på gater og veier.
Road Racer med fetere hjul og tøffere opphengning og 225 hester fra 2-liters fireren (der den vanligvis byr på 170 hk). Eller du kan få den mest rasende, Race, med fullt bur og alt som skal til for seriøs konkurransevirksomhet.
Prisen sier de skal starte på 67.800 euro, legg på 10.000 for Road Racer og legg på så mye du vil for Racing-modellen, den kan spekkes helt etter dine ønsker.
De har faktisk kommet så langt at de også kan begynne å katalognotere ekstrautstyr (dersom du vil ha dashbordet i aluminium eller karbon, og ikke i planke, betaler du 470 euro ekstra).
Og selvfølgelig har de også dimensjonene klare: 405 x 118 x 183 cm på 247 cm akselavstand.
Betalingsprosedyrene er slik: For å reserve et produksjonsnummer betaler du 10.000 euro. De kan refunderes dersom du av en eller annen grunn må trekke deg allikevel.
Da har du 30 dager på virkelig å hoppe uti det, for når produksjonen skal starte blir du bedt om ytterligere 30.000 euro, og samtidig skal dere bli enige om de nøyaktige spesifikasjonene – og dermed størrelsen på sluttregningen.
Differansen skal erlegges etter at du har hatt de første prøveturene og har godkjent produktet.
I det øyeblikk du setter deg på lista og betaler de første 10.000, skal du få et «extremely cool» fotoalbum, 36 sider, med bilder som blant annet skal gi deg mulighetene til å velge mellom tilleggsutstyr og muligheter for å skreddersy bilen din.
Og så legger brødrene til at «for de entusiastene som ennå ikke har råd til å skaffe seg en HB Coupé kan vi tilby dem dette albumet».
Jeg har ikke turt spørre om prisen, men det kan jo du gjøre – på www.huetbrothers.com