-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ducati på fire hjul
En racing-utgave av superøkonomisten XL1 er Volkswagens glade gave til Paris-utstillings-besøkende. Men for dem som fulgte med på skolen var den ingen overraskelse.
Ferdinand Piëch er æresdoktor ved den Tekniske Høyskolen i Wien, og hans forelesninger er alltid fullpakket, for de er faktisk både ganske interessante og ganske morsomme (tro det eller ei, men det er sant!)
Og de kan – viser det seg – være ganske informerte og avslørende.
For i høst viste han studentene hvordan man kunne ta supersparebøssa XL1, den med 0,1 liter per mil, og gjøre noe ganske vilt og morsomt ut av den.
Fusjon
Han foreslo å legge inn en 1200 ccm V2-motor fra Ducatis Panigale Superbike. 187 hester ved nesten 11.000 desmodromiske omdreininger, som ville kunne mates til en dobbelclutch.
Og han sa at det ville bli lettere enn den 800 ccm turbodieselhybriden som sitter i den magre utgaven, slik at vekten ville kunne komme ned på under de 795 som originalen veier.
Studentene applauderte.
Og det vil garantert Paris også gjøre, for ikke bare er den tekniske oppskriften fulgt, Piëch har åpenbart også gitt klar beskjed om at den ikke må se like døll ut som sparesigaren. Så dermed har vi en bitte liten supercar med baneracing-attityd.
Det var jo slike biler som befolket Le Mans den gang Le Mans virkelig var morsom.
Parallell debut
Og litt av et paradoks da, at samtidig med at Audi-filialen Ducati endelig viser sin lenge ryktede Scrambler på motorsykkelutstillingen i Köln, så viser Audi-eier Volkswagen noe som i realiteten er en firehjuls Ducati superbike. XL sport, heter den forresten.
Da den opptrådte på gulvet i forbindelse med VW-Gruppens Gruppesamling i går kveld, hadde motorytelsen kommet opp i 197 hk. Dreiemoment finnes nesten ikke, her går det på turtall!
Men siden hele bilen er bygget om, ikke bare et nytt utseende men for eksempel en bredere kabin der det går an for en fører å ta jobben på alvor, har vekten kommet over originalens – 890 kg. Føy også til et chassis som er konstruert for skikkelig banegrep og større sporvidde.
Men det er ingen grunn til å klage: nulltilhundre går på 5,7. (Ducatis 1199 Superleggera gjør det på 3,2!). Og toppfarten er på godt over 260 km/t!
Fabrikken forteller om en luftmotstandkoeffisient på ganske sleipe 0,26 – på tross av ganske heftig gummi: 205/40 foran og 265/35 bak – alle på 18-tommere.
Dyre dråper
Martin Winterkorn, sjefen over alle VW-sjefer (bortsett fra over Piëch, som er mer enn en sjef) langet ut mot Brussel da han presenterte denne.
Han sa ikke noe om forbruket her, men fortalte at hvert gram CO2 pr. km Volkswagen-gruppen er nødt til å fjerne fra gruppeutslippet sitt, koster dem 100 millioner euro.
Han ble litt muntrere i stemmen da han fortalte at nå hadde Volkswagen produsert sin bil nummer 200 millioner. Og helt tilfeldig viste det seg at akkurat denne konseptbilen, denne blå XL Sport, utrolig nok ble VW nr. 200.000.000.
For et pussig sammentreff.