-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Eksklusiv bursdagsgave
I 1985 satt han i vinnerbilen på Le Mans. Nå har han vært med på å utvikle sitt eget minnestykke.
Mens de fleste nøyer seg med et bilde, en billett, T-skjorte eller en kopp som minne fra en kjær begivenhet, hadde Paolo Barilla helt andre ambisjoner.
Han var med å kjøre vinnerbilen i 24-timersløpet på Le Mans i 1985, en privat Porsche 956, og nå har han vært med på å utvikle en 60-årsgave til seg selv – en spesialbygget 911 (992) GT3 som er inspirert av racerbilen.
Barilla (om du ikke drar kjensel på navnet, så sjekk pastahyllene neste gang du er i butikken) var den første kunden som var med å ferdigstille et bilprosjekt med Porsche Exclusive Manufaktur som del av dere Sonderwunsch program.
Italieneren ønsket å designe en unik 911, og han ønsket å ta del i utviklingen av bilen selv. Lakkfargen Summer Yellow ble kombinert med hvitt og sort, og 7-tallet fra løpsbilen ble også med over til 911-en.
Andre detaljer som bakving og girspak ble også spesialdesignet og utviklet spesielt for Barillas bil.
– På åttitallet hadde jeg muligheten til å kjøre den fantastiske Porsche 956, en ikonisk bil med hensyn til både ytelser og design, sier Paolo Barilla som sitter i styret for det italienske matvarefirmaet.
– Å overføre elementer fra racerbilen til en moderne GT3 gjør minnene spennende og vitale – for meg selv og folk som står meg nær.
Interiøret er holdt i matt sort, slik du forventer det skal være i en løpsbil. En spesialutviklet logo med 956 og en stilisert silhuett av bilen samt Le Mans 1985 er plassert på dørterskelen. Logoen og omriss av banen slik den så ut i 1985 er også brodert i hodestøttene.
Girkulen minner om magnesiumkulen som ble benyttet i 956 og er freset ut fra en aluminiumblokk og deretter sandblåst.
Gjennom Sonderwunsch-programmet er kunden selv prosjektansvarlig og en del av teamet.
Prosessen tok totalt tre år fra de første designskisser til bilen sto klar. Utviklingen startet basert på forrige generasjon 911 GT3 siden 992-versjonen da ikke var i nådd produksjonsstadiet.
– Direkte kontakt med kunden er det beste du kan ha som designer, sier Grant Larson som er ansvarlig for spesialprosjekter hos Porsche og som i sin tid designet den opprinnelige Porsche Boxster.
– Den personlige dialogen med kunden er ekstremt viktig og setter oss i stand til å forstå hans eller hennes ønsker meget detaljert. Paolo Barilla var den ideelle kunden for dette ambisiøse prosjektet.
Larsons største utfordring var å overføre den grafiske designen fra den flate og kantete løpsbilen til de runde formene på en moderne 911.
– Geometrisk er dette to forskjellige verdener, så layouten kunne ikke overføres 1:1. Først arbeidet vi digitalt på computer, så ble linjene projisert med laser på et testkarosseri som ble lakkert, sier Larson.
Dette måtte gjøres tre ganger før Barilla var fornøyd og den endelige designen ble spikret. Italieneren fikk sin egen ansatt-ID og besøkte Porsche tre ganger under utviklingsfasen i tillegg til at det var hyppig kontakt via telefon, mail og videokonferanser.
Han ble dermed offisielt medlem av Porsche-familien og kan også titulere seg som offisiell produksjonsmedarbeider. Stor stas.