-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Elektrisk familiefrakter
Volkswagen presenterer en stor familie-SUV som er skreddersydd for Kina. Den skal produseres ved to ulike fabrikker og har plass til syv.
For Volkswagen blir dette tredje modell ut i ID-familien, fra før selges både ID.3 og ID.4 i Kina. Men i motsetning til de andre modellene, er denne ifølge VW eksklusiv for verdens største bilmarked.
Kineserne kan velge mellom ID.6 Crozz som produseres nord i Kina i samarbeid med FAW, eller ID.6 X som bygges ved et anlegg syd i det store landet av SVW.
Bilene blir viktige i Volkswagens streben etter å bli det mest ettertraktede merket med bærekraftig teknologi på det kinesiske markedet.
– Med ID.6 legger vi grunnlaget for at minst 50 prosent av våre biler solgt i Kina er elektriske i 2030, sa Ralf Brandstätter, toppsjefen for Volkswagen-merket da han avduket bilen i Shanghai.
– I løpet av 2023 skal Volkswagen ha totalt åtte ID-modeller i Kina. Investeringene vi har lagt ned gjør at vi kan tilby det siste på teknologifronten til overkommelige priser og dermed trappe opp vår elektriske offensiv.
Som de mindre modellene er også ID.6 basert på den helelektriske MEB-plattformen. Den er skreddersydd for kinesiske kunders behov og ønsker med hensyn til plass, funksjonalitet og, ikke minst, brukeropplevelse.
ID.6 er ikke bare største medlem i familien, den byr også på innovasjoner med hensyn til lysteknologi og materialbruk. Modellen skal tilbys i fire versjoner og valg mellom med to- og firehjulsdrift.
Bilen skal tilbys med rekkevidde på inntil 588 km (basert på kinesisk NEDC-standard) og maks effekt på inntil 225 kW (305 hk) for utgaven med firehjulsdrift. Denne har en toppfart på 160 km/t.
Batteripakkene som tilbys er på henholdsvis 58 og 77 kWt netto, hvor den minste gir en rekkevidde på 436 km (kinesisk NEDC).
ID.6 har en lengde på 488 centimeter som er en økning på 30 cm sammenlignet med ID.4 – dette for å gi plass til en tredje seterad og inntil syv passasjerer. Andre seterad er justerbar i lengderetningen og bilen er utstyrt med panorama soltak (med åpning som ekstrautstyr).
Som øvrige ID-modeller skryter VW av en bil fri for hendler og knapper – alle innstillinger foretas via 12-tommers og stemmestyring som aktiveres med «Hello ID». Jeg kan styre meg. ID.6 har også OTA-teknologi som gjør at den kan oppdateres via «skyen».
Volkswagen lover minst en ny elbil hvert år fremover og har som mål at 70 prosent av bilene de selger i Europa i 2030 skal være elbiler. For Nord-Amerika og Kina er målet minst 50 prosent.