-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Skoda lanserer sin nye Scala
Skoda har avduket sin nye Scala. Den kan bli en utfordrer til Volkswagens bestselger de siste tiårene.
Det er Rapid Spaceback som skal erstattes, men Skoda tar steget opp i en helt ny divisjon når de nå lanserer Scala.
Det er godt for Volkswagen at Golf synger på siste vers, for om Scala blir priset slik vi er vant med at Skoda priser sine modeller, kan den bli et farlig fristende alternativ for de tusener av nordmenn som hvert år kjøper en Golf.
Nå skal det legges til at majoriteten av Golfene som er solgt de siste årene har hatt en fordel i det norske avgiftssystemet – de er nemlig ladbare og utslippsfrie. Et slikt alternativ finnes ikke hos Skoda – i alle fall ikke foreløpig.
Ved lanseringen tilbys tre bensinmotorer og en dieselbrenner. De som foretrekker bensin kan velge mellom to 3-sylindrede 1,0-litere med henholdsvis 95 og 115 hestekrefter. Så fins det en 1,5-liter med 150 hk som toppmodell.
Det skal bli interessant å se om dieselmotoren i det hele tatt blir tatt inn til Norge – den er firesylindret, har et slagvolum på 1,6 liter og yter 115 hester.
I enkelte markeder er det pop med naturgass – et slikt alternativ kommer noe senere basert på 1,0-literen.
I tillegg til lekker design – Scala er første modell basert på Vision RS, konseptbilen som går opp Skodas nye designspråk – har bilen en rekke praktiske løsning i typisk Skoda-ånd.
Den er moderne også når det gjelder sikkerhet og komfort – det meste som fins i delehyllene til VW-gruppen kan fås som enten standard- eller ekstrautstyr.
Den er romslig, vesentlig større enn forgjengeren Rapid Spaceback, og både større og mer romslig enn Golf. Se bare denne sammenligningen:
Bilen er bygget på den fleksible MQB A0 plattformen, og ifølge Skoda er både akselavstand og bakre overheng strukket maksimalt for å gi en romslig bil med et kompakt fotavtrykk.
Det skal bli interessant å få flere detaljer etter hvert som lanseringen nærmer seg et stykke inn i 2019.
Modell | Lengde | Bredde | Høyde | Akselavst. | Bagasjerom |
Scala | 436 cm | 179 cm | 147 cm | 265 cm | 467-1400 liter |
Golf | 425 cm | 179 cm | 145 cm | 263 cm | 415-1270 liter |
Rapid SB | 430 cm | 170 cm | 145 cm | 260 cm | 415-1381 liter |